Innehållsförteckning
En vanlig fördom kring tv-spel är att det alltid är en hetsig upplevelse som handlar om att döda eller besegra en motståndare, men så är ju verkligen inte fallet egentligen. En populär genre är till exempel att hantera Excel-dokument i förklädnad av ett tv-spel. Vilket är precis vad detta är, och det är helt underbart! Synergy bjuder in oss på upplevelsen av att vara en nybyggare i en okänd och spännande värld på ett väldigt avslappnande sätt.
Synergy är utvecklat av Leikir studio som är baserat i Frankrike och publicerat av Goblinz studio. Det är en liten studio med bara något enstaka spel släppt sen innan, så jag hade varken höga förväntningar eller fördomar kring Synergy när jag började spela. Underbart nog blev jag positivt överraskad med en vacker, avslappnande och magisk upplevelse.
Synergy är ett stadsbyggarspel vilket handlar om att bli självförsörjande och samla ihop resurser för att utveckla sitt folk. Spelet utspelar sig i en relativt öde och obebodd fantasivärld med sci-fi element, och målet är att bygga upp ett litet samhälle som kan klara sig själv genom ett hårt klimat i en oförutsägbar värld.
Synergy har verkligen lyckats med en perfekt balans av allting som man hade kunnat tänka sig i ett spel som detta och det märks att utvecklarna har lagt mycket tid och kärlek i denna skapelse.
Låt oss gå lite djupare in på de olika elementen som gör Synergy så inbjudande.
Visuellt hisnande
Det allra första som slog mig när jag startade spelet var den fantastiska och grafiska stilen som Synergy har. Grafiken är stiliserad med ett fantasifullt och unikt utseende för världen. Stilen passar perfekt för denna typ och den avslappnande känsla som spelet ger. Det visuella är polerat och välarbetat, vilket får det att kännas som en skapelse med mycket tid, resurser och ambitiösa utvecklare bakom sig. Vid flera tillfällen under min speltid så stannade jag upp för att bara uppskatta hur fantastiskt detta spel såg ut. Jag hade inte väntat mig att det visuella uttrycket skulle vara så genomtänkt och fantastiskt för ett stadsbyggarspel, vilket bara gör det mer imponerande för mig. Dessutom är det inte bara världen som ser fantastisk ut, utan deras UI-element är stilrena, tydliga och samtidigt inte för påträngande – något som är extremt viktigt i denna typ av spel där vi får spendera mycket tid i att läsa i menyer.
Även om spelets fokus ligger på stadsplanering och resurshantering, har de inte glömt bort narrativet!
En värld värt att upptäcka
Narrativet i spelet kretsar kring att vi som spelare är en grupp nybyggare eller nomader som lever i en värld vilket insinueras har gått under för länge sedan. De har överlevt på det som funnits och har nu äntligen lyckats samla på sig tillräckligt mycket folk och resurser för att försöka bosätta sig. Det är en hård och oförlåtande värld där klimatet är det största hotet för överlevnaden, då det blir svårt med vattentillförsel för både människor och växter när det blir torka. Det ger mig känslan av att jag spelar i en potentiell framtid där människan tillslut lyckats förstöra klimatet så pass mycket att det inte kan fixas mer, och nu måste vi lära oss att leva i den nya men hårdare världen igen. Det är tillräckligt likt verkligheten för att vara rellaterbart men samtidigt tillräckligt annorlunda för att kännas nytt och fräscht. Varför världen är som den är och hur det blivit så sägs aldrig rakt ut i spelet, vilket fungerar till deras fördel. Alla växter och resurser som jag hittar vill jag lära mig mer om, inte bara för att använda, utan även hur de passar in i världen.
En stor del av spelet handlar också om att skicka ut folk för att upptäcka världen utanför ens lilla stad. Vi kan hitta reliker, bortglömd teknologi, eller andra små samhällen som vi kan dra nytta av på olika sätt. Världsbyggandet som utvecklarna skapat i denna upplevelsen är otroligt inbjudande och ger ett välkommet djup och syfte bakom spelmekanikerna.
Med det sagt så ska ni nu gå vidare till det viktigaste, hur spelet faktiskt funkar!
Så mycket spel för pengarna
Inga spel klarar sig enbart på en fin grafisk stil och ett spännande narrativ, men tur nog så har Synergy gjort en fullträff med sin gameplay också. Det finns två dedikerade kampanjer med ett mer riktat narrativ och specifika utmaningar. Sen har spelet en tutorialkampanj och ett free-play-läge där spelaren kan bygga fritt utan några specifika mål. Med denna typ av spel ger det också upphov till att komma tillbaka till kampanjerna och spela igen och testa olika strategier för att bygga ett så effektivt samhälle så möjligt. Det är massa innehåll i spelet och vi får väldigt mycket spel för pengarna vilket är fantastiskt att se från en mindre studio som denna.
När jag började spela var min första tanke att det var väldigt mycket information och text som jag behövde ta mig igenom när jag skulle lära mig spelet och alla de olika mekanikerna. Jag kände mig först något överväldigad och tänkte att inlärningskurvan skulle bli väldigt hög, men jag blev positivt förvånad över hur snabbt jag faktiskt förstod mig på hur spelet funkar. Ju mer jag spelade, desto mer djup och komplexitet hittade jag i spelets mekaniker och allt jag ville vara att spela vidare och fördjupa min förståelse. I inledningen har utvecklarna verkligen lyckats hitta balansen av att ge all viktig information som vi skulle kunna behöva för att förstå spelet, men också lagom mycket frihet att testa runt själv och se vad som händer. Ett perfekt exempel på ett spel som är lätt att lära sig, men svårt att bemästra. Precis det man är ute efter, både som en veteran med strategispel, eller vill testa något nytt.
Det finns massvis med djup och olika saker spelaren måste ta hänsyn till i spelet, och skulle jag gå igenom allt detta genomgående hade denna artikel blivit en hel uppsats. Men jag ska göra mitt bästa för att enkelt beskriva de viktigaste delarna av spelet och hur det funkar.
Det finns en hel del olika aspekter att tänka på, och i början handlar det främst om att säkra vatten och planera var alla byggnadsstrukturer ska vara. Vi måste tänka på sin omgivning och till exempel placera bostadsdistrikt på en plats där det finns skugga, annars blir det för varmt att bo när det blir torka. Vi behöver måste placera sina vattenkällor så att både folket och andra strukturer som sjukstuga eller liknande har tillgång till det för sin produktion. Att bygga vägar mellan allting är också viktigt så folket kan ta sig runt snabbare, vilket gör att åtaganden blir gjorda snabbare. När vi placerar vår stad så är det en begränsad yta som kan bearbetas, speciellt i början innan vi fått chansen att uppdatera detta. Det gör det viktigt att placera sina olika strukturer och främst stadskärnan i början av spelet tillräckligt nära för att kunna at del av till exempel buskar med frukt och bär till mat eller andra liknande resurser som kan behövas.
En stor del av spelet är också att forska på saker som finns omkring en, vilket gör att vi kan låsa upp nya användningsområden för ens resurser eller till och med helt nya strukturer vi kan bygga. Under spelets gång samlar vi även på oss både “vetenskapspoäng” och “kulturpoäng” som vi använder för att låsa upp nya färdigheter och liknande i ett stort och avancerat färdighetsträd. Vetenskapspoäng får vi genom att forska på miljön kring ens stad och genom att bygga, samt bemanna en forskningsbas i sin stad. Kulturpoäng får vi genom att skicka ut upptäcktsresande ut i världen och hitta nytt folk eller liknande. Med dessa vetenskaps- eller kulturpoäng kan vi till exempel lära sig att bygga ett handelsstånd för att idka handel med andra städer, göra en vattenrenare eller bygga allmänna rekreationsplatser för att höja folkets sociala välmående i spelet.
Spelaren får ibland välja att ta med sig människor tillbaka för att bosätta sig i ens stad, eller ibland upprätta byteshandel med deras samhällen. Att utforska världen ger inte bara gameplay-fördelar, utan vi lär oss mer om världen och vad det finns för olika platser.
Allting handlar om planering och effektivisering, vilket kan kännas svårt och komplicerat om man är ovan, men man kommer snabbt in i det. Utöver att det finns massor att göra och utforska med spelets funktioner, anser jag att en av Synergys största styrkor är hur otroligt avslappnande det är. Jag har även under spelets gång inte stött på en enda bugg eller något konstigt designval som har hakat upp min spelupplevelse, vilket känns väldigt uppfriskande för ett så pass nytt spel.
Tillsammans med det visuella är musiken precis lagom närvarande och rogivande för att ge en väldigt behaglig och angenäm upplevelse. Om jag hade fått önska mig en sak hade jag kanske velat ha något mer variation i musiken ibland. Eftersom den låter ganska likt hela tiden glömmer jag nästan bort att den finns, vilket inte nödvändigtvis alltid är ett problem, men när jag tänker på musiken är den väldigt bra, och jag hade gärna hört lite mer av den.
Man kan aldrig riktigt få nog
Jag hade kunnat rabbla på massa mer om vad som finns att göra i Synergy, men jag ska som sagt inte skriva en doktoranduppsats om det här. Dessutom blir det roligare för er som läser att upptäcka allt djup som Synergy har att erbjuda om jag inte avslöjar allt.
Synergy har så mycket innehåll och trots att jag spelat rätt mycket inför denna recension, finns det massor kvar för mig att djupdyka i. Varje gång jag startar spelet och tänker att jag bara ska köra en liten stund för att slappna av, har jag otroligt svårt att inte fortsätta. Det har verkligen lyckats få till känslan av “Men jag ska bara köra lite till…” på ett underbart sätt, och Synergy har för mig blivit en favorit av excel hantering i förklädnad av tv-spel. Jag kan lätt se mig själv sänka hundratals timmar i detta spelet, då jag definitivt kommer fortsätta spela detta framöver. Man kan verkligen känna kärleken som utvecklarna har till Synergy och jag skulle rekommendera detta till alla som är sugna på att testa ett nytt och fräscht stadsbyggarspel, både för veteraner eller någon ny och nyfiken själ.
Denna recension baseras på PC versionen.
Synergy. Lägsta pris 273 kronor enligt Steam 2025-04-24.
Kod tillhandahållen av Goblinz Studio.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.