Symbaroum är ett fantasyrollspel i en mörkare fantasyvärld än vad vissa kan vara vana vid. Det har även några intressanta mekaniker som gör det kul att spela, men räcker det?
Att sätta igång med Symbaroums starter kit är inte helt enkelt. Det var rörigt att läsa alla regler och små detaljer systemet har, vilket är en hel del. Nu menar jag inte att systemet är dåligt men de som har skrivit och designat boken har gjort ett dåligt jobb med att förklara hur systemet fungerar. Jag springer dock händelserna i förväg, först ska jag förklara lite vad Symbaroum är och vad dess starter kit innehåller.
Symbaroum har en regelbok, en bok med äventyr samt några färdiga karaktärer för att snabbt komma igång med spelandet. Det märks att Symbaroum mycket handlar om stämningen i spelet samt hur världen fungerar. De första sidorna i regelboken berättar om landets historia, människorna, den mystiska skogen Davokar samt vilka fraktioner som finns runtom landet. Efter det går boken in på vad spelarna kan välja för klasser och raser till sina karaktärer, men det står inget om hur man skapar karaktärer här i boken. Klasserna i boken känns rätt standard med sin warrior, rogue, hunter samt mystic. De har dock lite olika underkategorier man som spelare kan välja vilket känns kul att få välja från start. Men eftersom jag inte kan skapa någon karaktär och de färdiga karaktärerna inte är av alla sorter vet jag inte om det är helt nödvändigt att veta allt som de skriver. Det finns beskrivningar av karaktärerna i slutet av boken som jag kan tycka kunde beskriva även klasser och raser. Jag får ändå inte skapa något…
På tal om raser finns det tre olika i den här boken, men det finns fler i den riktiga regelboken. De väljer att beskriva människor, goblins och ogres samt vad de har för olika traits som gör dem unika. När man läser om dessa olika traits blir en sak väldigt uppenbar: människor är favoriterna. När jag spelar rollspel som har flera olika raser vill jag gärna spela de lite ovanligare, men när de ovanligare raserna har tydliga nackdelar känns det inte särskilt kul. Visst, jag fattar att ogres och goblins inte är särskilt populära bland människor eller andra raser, men att implementera dem som spelbara raser och automatiskt ge dem en trait som gör att de inte kommer kunna vara sociala med människor… För de behöver slå två tjugosidiga tärningar (T20) och sedan välja det sämre alternativet när de ska göra en social interaktion med människor eller någon av de främre raserna i spelet. Dessutom börjar de med en tiondel så mycket pengar som andra raser gör, vilket gör att de här raserna ständigt kommer kämpa i uppförsbacke. Som tur är kan spelledaren ändra lite hur det fungerar i världen deras spelare befinner sig i om man känner att det inte passar.
Nästa del i boken berättar om hur magi fungerar, efter det kommer vi till hur strider fungerar. Det tog mig ett tag att faktiskt fatta hur deras stridssystem fungerar. I Dungeons & Dragons och andra spel brukar man ofta slå en T20 och sedan se om det är en träff. Beroende på system kan man behöva slå högre eller lägre än motståndarens rustning. Det fungerar liknande här men när man ska slå i strider ska man addera eller subtrahera vissa värden baserat på vad motståndaren har i rustning. Detta gäller inte bara strider utan det gäller alla möjliga tester man vill göra med sin karaktär. Det är ett intressant sätt att göra det på men jag skulle nog gilla det mer om de hade förklarat hur det fungerar på ett tydligare sätt. Jag fann mig själv, mitt i spelsessionen, letandes efter vad det var som gällde för strider eftersom beskrivningarna var så pass luddiga. Om man däremot läser allting ordentligt — och jag menar då allting — lär man inte ha riktigt samma bekymmer som jag hade. Jag har svårt att läsa mycket text på en skärm, och Symbaroum har mycket text som är i täta stycken. Det resulterade i att texten ibland smälte samman och jag hade svårt att hitta rätt.
Nästa del går igenom hur andra regler som sociala interaktioner, erfarenhetspoäng, hur tid fungerar i spelet samt vad corruption är och hur det fungerar. Det är rätt intressanta mekaniker men jag tycker återigen att de kunde förklara hur det fungerar bättre.
Den näst sista biten i regelboken handlar om utrustning. Vad de kostar, hur mycket skada vapen gör, hur bra rustningar skyddar, vilka tjänster man kan köpa och så vidare. Det är inget förvånande här utan jag tycker de förklarar lättillgängligt och har bra upplägg för vad det är för saker. Det gäller dock återigen att läsa ordentligt, för det kan vara lätt att missa detaljer.
Den sista delen i boken handlar om de färdiga karaktärerna, vilka de är samt vad de har för mål i livet. Jag har inte så mycket mer att säga om dem, men jag har en del att säga om kompendiet med äventyren. Även här tycker jag att de kunde beskriva och förklara saker bättre än vad de har gjort. Jag spelledde äventyret Where Darkness Dwells och kände mot slutet att upplösningen av äventyret kändes tomt. Jag visste inte riktigt vart jag skulle leda spelaren när han var färdig mest för att det kändes som att äventyret rann ut i sanden. Det kan ha varit jag som förväntade mig lite för mycket baserat på andra rollspel. Jag kan dock inte släppa känslan av att bokens innehåll känns rörigt. Det kan dock bara vara en smaksak.
Allt som allt är det här ett någorlunda stabilt startpaket. De bekymmer jag har med böckerna och systemet gör dem inte dåliga, de passar bara inte mig. Symbaroum har definitivt ett intressant system och det finns en hel del där som fungerar bra. Illustrationerna säljer världens tema direkt till mig och de ser fantastiska ut i båda böckerna. Jag har dock irriterat mig alldeles för mycket på hur svårt det har varit för mig att hitta olika delar i böckerna för att jag ska kunna ge det en utmärkelse, men det är helt ärligt inte långt därifrån.
Symbaroum Starter Set. Finns inget pris för den här produkten.
Recensionsex tillhandahållet av Fria Ligan.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.