Vem vet vart vi hamnar om vi råkar somna på ett tåg? Bäst är nog att du försöker hålla dig vaken till den station du ämnar kliva av vid. Förutom att vi som sagt inte vet vart vi hamnar, kanske det inte är säkert att vi kommer hem igen.
I Grunnd spelar vi som en herre som bara kallas för Hero. Han har råkat somna på ett tåg. Han kliver av vid en station på en plats som heter Bytown. Vad han snabbt blir varse om att detta är en mycket märklig plats. Ingen människa verkar intresserad av att hjälpa honom, personen som jobbar i biljettluckan vid stationen vet inte när nästa tåg tillbaka till staden går, andra vill inte lägga sig i andras saker. Till råga på allt har ägaren till det lokala värdshuset gått och försvinner, det är helt enkelt bara att gå och leta upp honom för att få någonstans att sova och framförallt hitta ett sätt att komma hem på igen.
Spelmässigt rör sig det här om ett sidscrollande peka och klicka äventyrsspel. Spelet ser ut och för sig lite som This War of Mine. Det ser ut som en rörlig serietidning av en mycket dyster sort. Dysterheten förstärks av att Hero går lite moloket med händerna i jackfickorna och med huvudet riktat ner mot marken. Över grafiken ligger ett slags mjölkigt filter som gör allting lite diffust, vilket passar den surrealistiska stämningen som utvecklarna vill åstadkomma. När vi styr Hero, klickar vi helt enkelt vart vi vill att han ska gå. Ledsnar du på det kan du hålla in vänster musknapp för att Hero ska gå oavbrutet i den valda riktningen. Stöter vi på objekt att undersöka eller karaktärer vi vill prata med, dyker det upp en cirkel som vi med höger musknapp klickar på och interaktionen inleds.
Spelets huvudkaraktär är den tysta typen. Ja visst han har repliker, men han har ingen röst som läser upp dessa. Övriga karaktärer har dock olika röstskådespelare lånat ut sina röster till. Röstskådespelet är välkommet, men det är av varierad kvalitet. Vissa gör ett riktigt bra jobb och andra låter som att de läser innantill. Vad som däremot funkar riktigt bra, är spelets berättarröst. Det är en djup brittisk manstämma som verkligen sätter stämningen där den ska vara och försätter oss i Heros sinnestillstånd. Det finns dock ytterligare problem med rösterna i spelet. Ibland stämmer den skrivna repliken inte överens med vad rösten säger, vilket ibland förvirrar. Vissa repliker är det nästan som att utvecklaren har glömt att spela in röster till, vilket både förvirrar och ger ett slarvigt intryck.
Till skillnad från övriga spel i den här genren, har Grunnd inte särskilt mycket interaktion för spelaren. Det är interaktivt på så sätt att du väljer vart karaktären ska gå och vad han ska säga. Men vi kan inte använda objekten vi samlar på oss. När de ska användas sker det via dialogträdet med en karaktär, eller så använder Hero objektet själv på rätt plats. Jag misstänker att detta har att göra med att berättelsen ska ha det största fokuset, men hur intressant berättelsen må vara blir det tyvärr tråkigt i det långa loppet, då jag känner mig så passiv.
Berättelsen tycker jag både bra och illa om. Jag älskar mystiken den väcker, vad sker på den här ön egentligen och varför beter sig alla människor här så märkligt? Det finns en härligt melankolisk stämning, där det ifrågasätts huruvida det verkligen är värt att fortsätta, eller bara ge upp. Den är berättad på ett medvetet diffust sätt och det kan såklart hjälpa till med stämningen, tyvärr är det så pass diffust att det ärligt talat är svårt att hänga med på vad som händer. Ibland refererar karaktärer till skeenden under spelets gång som går mig över huvudet. Nu låter det som att jag varit ouppmärksam, vilket jag inte var, eftersom att den här typen av spel gör att jag är mer observant. Det finns ett skimmer av ofärdighet över spelet tyvärr. Utvecklaren hade behövt se över narrativet en gång till för att se till att de verkligen får fram det de vill ha sagt. När eftertexterna rullar sitter jag som ett frågetecken och det kan mycket väl ha varit målbilden, men det är skillnad på att rannsaka vad jag har varit med om och sitta frågandes på grund av otydlighet. Synd på ett annars mycket stämningsfullt spel.
Denna recension baseras på PC versionen.
Grunnd. Lägsta pris 140 kronor enligt Steam 2023-02-10.
Recensionsex tillhandahållet av Sektahouse.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.