Hem RecensionerSpelrecensionerPC World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

av Lotta Leissner
5 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Ett kärt återseende när World of Warcraft åter skiftar sitt fokus mot det demoniska hotet, the Burning Legion, eller en besvikelse för fansen att få se bakom skynket på ytterligare en betydelsefull bit av Azeroths historia? En ny och spännande klass, med unika förmågor och välarbetad story bakom, eller faller dubbelhoppande Demon Hunters platt? World of Warcrafts nästa stora expansion, Legion, är här, och som en gammal WoW-are ska det bli väldigt intressant att komma tillbaka till spelet och se hur Legion står sig i en allt tuffare konkurrens på MMORPG-scenen! Häng med, och se vad jag hittat.

Nya levlar, nya områden

Som i World of Warcrafts alla andra expansioner får man i Legion tillgång till nya områden att utforska, samt en högre max-level. Det nya området, The Broken Isles, består av sex olika zoner: The Broken Shore, Azsuna, Val’Sharah, Highmountain, Stormheim och Suramar. När spelaren nått level 100, den gamla max-leveln, kan denne tack vare ett nyinfört level-synkningsystem välja i vilken ordning denne vill äventyra i de fyra främsta områdena: Azsuna, Val’Sharah, Highmountain, och Stormheim. The Broken Shore är främst för vissa av Artifact vapnens uppdrag, och Suramar är slutområdet där man bör ha nått den nya max-leveln på 110 innan man tar sig dit.

En ny klass – Demon Hunter

Demon Hunters är främst night elves och blood elves, även om andra raser förekommer i WoWs historia, som använder demonisk ”Fel”-magi (uttalas fell) för att bekämpa demoner. De väljer även att förblinda sig själva för att kunna se med hjälp av magi. Detta gör att de lätt kan se och spåra demoner. Tyvärr är det inte utan risk som man använder ”fel”-magi, utan många blir korrumperade och antingen dör direkt, blir galna, eller går bärsärk som demoner. Den första och mest kända Demon Huntern är Illidan, och i Legion spelar man en av hans alviska elitsoldater som blev fängslad tio år tidigare. Därför är de enda spelbara raserna för klassen Night Elf och Blood Elf.
Som spelare börjar din berättelse med att man får se hur Illidan dödas i The Black Tempel (en raid från den första expansionen, The Burning Crusade), och hans Illidari blir tillfångatagna och fängslade. När man senare släpps fri för att åter igen slåss mot demonerna görs det väldigt tydligt att få litar på demon hunters, men det är svårt att hitta de som är bättre lämpade att möta the Burning Legions annalkande anfall.

Demon Hunters är en så kallad Hero Class, vilket speltekniskt ger den en del likheter med Death Knights som infördes i World of Warcrafts andra expansion Wrath of the Lich King. Som spelare börjar man på en hög level (98 för Demon Hunter att jämföras med Death Knights 55 då max-level var 80,) med få förmågor, och lär sig sin nya klass genom en story-tung serie av klasspecifika, instansierade uppdrag. Det känns ganska fort att den här biten är anpassad för att kunna välkomna nya spelare till spelet, och ibland tyckte jag nästan att där ska finnas en dold achievement för att lyckas dö. Men det är ett smidigt sätt att lära spelaren klassen tillräckligt väl för att denne snabbt ska kunna spela med de som haft 100 levlar på sig med sina klasser.

Men förutom hur de spärras in i ett decennium för att sedan släppas lösa som rabiessmittade hundar när Azeroth hotas, vad gör Demon Hunters unika?

Demon Hunters kan spelas antingen som tank (en roll som specialiserar sig på att ta fiendens fokus, och tåla en hel del skada) eller närstrids dps (Damage Per Second, rollen i en grupp som är mest fokuserad på att skada fienden), och eftersom ett par av Demon Hunters förmågor innebär att karaktären förflyttar sig handlar klassen mycket om rörelse och positionering.
Det som kanske utmärker klassen mest är förmågan att för korta stunder förvandla sig till en demon. Några av dina förmågor ändras till viss del, du både gör och tål mer skada, men framförallt blir du en större och mer demonisk version av dig själv, komplett med vingar. Jag har svårt att beskriva hur coolt det kändes första gången jag bytte till min demon-form, och jag har använt formen i ett antal strider inte för att jag behövde det, utan för coolhetsfaktorn! En annan viktig punkt är dubbel-hopp. Demon Hunters är den enda klassen i spelet som kan hoppa en extra gång när de redan befinner sig i luften, och de kan dessutom glidflyga med sina demoniska vingar. Detta erbjuder ytterligare rörlighet och flexibilitet både i strid och utanför, och åter igen: Coolhetsfaktor!

Både tank och dps använder läderrustning, vilket kan behöva uppmärksammas. Andra tanks använder tyngre material, och tar därför automatiskt mindre skada. Som Demon Hunter tank däremot får du aktivt akta dig för attacker, samt flitigt använda dina förmågor för att sänka skadan du tar och hela dig själv för att hålla dig vid liv. Detta gör att klassen för närvarande anses vara den svåraste tank-klassen, men eftersom den är så annorlunda tycks det ändå vara de som dras till den, och spelas den väl kan den även göra en hel del skada.
Jag har dock fokuserat på att spela dps, och där erbjuds man en kul och kvick spelstil. Du genererar ”Fury” (ilska) genom att göra skada med dina förflyttnings-förmågor, och spenderar den för att utföra de flesta av dina andra förmågor. Att vara en bra Demon Hunter dps handlar mycket om att hantera sin ”Fury” på ett effektivt sätt, och att snabbt reagera på olika situationer.

Artifact weapon

Artifact vapen är en ny typ av vapen i Legion som går upp i nivå tillsammans med din karaktär. Detta betyder att man inte får vapen från de nya uppdragen, instanserna eller räderna i Legion, utan för att få tillgång till ditt artifact vapen måste du nå level 100 och göra en viss rad av uppdrag. Det finns ett vapen för varje specialisering i spelet, och när man nått level 102 får man möjlighet att göra uppdragen för sin klass andra specialiseringar. Detta känns i det närmaste nödvändigt eftersom man i Legion kan spela sin klass alla specialiseringar.
Alla artifact vapen är namngivna och har en speciell plats i WoWs historia. Som Shaman får man äran att överta Doomhammer från Thrall som fick hammaren efter Ogrim Doomhammer, och som Paladin kan man axla Ashbringer, smidd av kung Magni Bronzebeard och svingad av Tirion Fordning när han besegrade the Lich King.
För att levla upp vapnen använder man så kallat ”Artifact Power”, vilket man får från vissa uppdrag och genom vissa föremål. Detta använder man sedan för att låsa upp uppgraderingar som t.ex. nya förmågor eller förbättra förmågor du redan har.

Du kan även ändra utseendet och färgen på ditt vapen efter att ha gjort vissa uppdrag eller lyckats med specifika achievements.


Specifikation

Recensionsex tillhandahållet av Blizzard.


Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar