Att gaming gör livet lite roligare kommer knappast som någon nyhet för Nördlivs publik. Det är heller inte något som gått utvecklarna av online casinon förbi. På sajter som nätcasinoutanlicens.com kan man hitta en rad olika casinon som på lika sätt använder sig av gamification och spel för att attrahera och hålla kvar sina kunder.
Det är lite svårt att skriva om hur casinon använder sig av spel för att attrahera spelare. För … det är väl klart att de gör? Casinospel? Men den typen av spel det handlar om i detta sammanhang är alltså spel som hör till traditionell gaming och mobilspel. Inte de casinospel som hör till casinots ordinarie verksamhet.
Vad är gamification?
För att förstå den nya utvecklingen behöver man först ha koll på vad begreppet gamification innebär. Det är ett brett område som kan yttra sig på olika sätt, men generellt kan man beskriva det så här: Gamification är när man tar in någon typ av spelmekanik i en miljö som egentligen inte handlar om spel.
Ett tydligt exempel på detta är det stora antal appar där användaren registrerar till exempel fysisk motion mot att få “poäng” och kunna “levla upp” i appen. Syftet är att användaren ska bli mer benägen att motionera. Gamification har även ett svenskt namn – spelifiering. Du som vill läsa mer om hur svenska myndigheter ser på spelifiering kan läsa på hos Dialogguiden, som Sveriges Kommuner och Regioner står bakom.
Enligt Dialogguiden är gamification något som oftast används när man riktar sig mot barn och unga, men om detta verkligen är sant eller ej kan debatteras. Gamification har visat sig vara ett mycket effektivt grepp för att fånga även vuxna användare, och används alltså i allt högre utsträckning av online casinos – som ju enbart vänder sig mot användare över arton år.
Spelbara annonser för online casinos – typexempel på gamification
Spelbara annonser är ett grepp vissa casinon använder sig av för att väcka intresset hos nya och återkommande spelkonsumenter. Det kan till exempel handla om att en digital annons utformas i form av ett litet spel som liknar de spel man kan spela på casinot. Den här typen av gamification syftar till att få användaren att kliva över tröskeln till att prova på casinospel utan att behöva registrera sig. Annonserna leder oftast in spelaren till casinots sajt eller nedladdningssidan för casino-appen vid ett väl valt ögonblick i prova-på-spelet.
Alla spelbolag som vill rikta sina casinon eller bettingsajter till svenska konsumenter måste ha en godkänd licens från svenska myndigheten Spelinspektionen. De casinon som har svensk licens måste bedriva sin verksamhet i enlighet med den svenska spellagen, som ofta upplevs strikt i en internationell jämförelse. Nätcasinon som riktar sin marknadsföring direkt till svenska spelare har lagstadgade krav på sig att marknadsföra sina spel måttligt. Något som innebär att denna typ av reklam inte är lika vanligt förekommande i Sverige som utomlands.
Rankinglistor på online casinos
På en del online casinos har det även börjat förekomma system som genererar olika typer av rankinglistor som spelarna kämpar för att komma upp på. Den här typen av gamification syftar till att väcka den tävlingsinstinkt som många människor har – nu gäller det alltså inte bara att “slå” casinot i en runda slots, man ska också “slå” de andra spelarna på sajten. Det kan finnas en rad olika rankinglistor, till exempel högsta enskilda vinster, högsta totalvinster, flest antal freespins eller vad annat nätcasinot väljer att sätta fokus på.
Sannolikheten för att ett casino med svensk licens skulle erbjuda rankinglistor och rankingsystem till sina spelare bör beskrivas som relativt liten. Det här är ett grepp som på många sätt uppmuntrar till omfattande spelande, vilket inte är något svenska myndigheter rekommenderar. Allt spel om pengar bör som bekant ske ansvarsfullt.
Uppdrag, side missions och spelnarrativ – storytelling på online casino
Alla som sysslat en del med gaming vet hur enormt distraherande en lång lista med sidouppdrag kan vara. Det finns visserligen två olika typer av gamers i detta avseende – de som helt struntar i dem, och de som inte kan fortsätta main story line innan alla sidospår är avklarade. Det här har utvecklarna bakom spelen på online casinos snappat upp.
I dag kan vissa casinon erbjuda casinospel där ett tydligt narrativ och spännande storytelling leder spelaren genom nivåer och uppdrag. Detta är alltså ett steg på vägen mot ett mellanland där ett spel på samma gång faller in under spelkategorin casinospel och spelkategorin gaming-spel. Den här utvecklingen kan vara av stort intresse för den som följer svenska spelutvecklare, eftersom det i längden potentiellt skulle kunna innebära ökade vinstmarginaler för dessa redan nu framgångsrika företag.