Det är få gånger som vi får insyn ”post mortem” i spelprocessen och tankesätten kring hur många av våra klassiska speltitlar blev till. Men GDC har sett till att skapa många ypperliga insiktsfulla seminarier genom åren.
Denna gång så vill vi poängtera FPS genren; direkt via spelskaparnas egna ord. Här kan ni få insikt i processen kring Doom från självaste John Romero och Deus Ex från Warren Spector.
Först ut ett GDC seminarie med John Romero och Tom Hall. Här berättar de kring skapandet av den klassiska första-persons-skjutaren Doom. Hur de fick inspiration, vilka beslut de tog design mässigt och en hel hög med utmanar jäms med resans gång. Sannerligen ett mecka för de FPS fanatiker där ute!
[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=NnkCujnYNSo” width=”1200″ height=”480″]
Sedan har vi även den prisade speldesignern Warren Spector som tar oss igenom utvecklingen av det ikoniska samt revolutionerande spelet Deus Ex från 2000. Vi får ta del av de saker han lärde sig i.o.m. detta spels utveckling.
[youtube link=”https://www.youtube.com/watch?v=tffX3VljTtI” width=”1200″ height=”480″]
Var dessa två seminarier extra intressanta för dig? Vad för spel skulle du vilja att GDC tar upp på dessa event, och vilken spelskapare är du mer nyfiken på?
Skriv i kommentarsfältet nedan, eller maila dina tankar till oss på [email protected].