Den lille rörmokaren med den stora mustaschen är tillbaka – än en gång handlar det om att bygga banor, bräcka vänner och vara klurig. Ja, det är en på förhand uppenbar påse med godsaker som levereras – frågan är om det kommer göra alla glada!
Att försöka sig på att förklara Mario idag, är som att berätta att vatten är vått. Ni vet vad Mario är, jag vet vad Mario är. En sidscrollande klassiker till gubbe (och spel), som mer eller mindre blivit synonymt med tv-spel. Vad detta är (för de få som inte vet), är Super Mario fast på dina villkor. Nåväl, till viss del på dina villkor…
Du har egentligen tre lägen – Course Maker där du skapar egna banor, Story Mode, där Nintendo själva tagit fram en stor mängd banor vars övervinnande leder till att prinsessans slott byggs upp, Course World, där du tar del av andra personers hemmasnickrade nivåer – delar leaderboards, och spelar utmaningar i exempelvis det utmärkta Endless Challenge.
De banor gjorda i Story Mode är uttänkta och varierade – särskilt till svårighetsgrad (du kan välja nämligen) och uppfinningsrikedom, medan banorna du provar på där ute i etern varierar från slask till otroligt intrikata alster. Dessvärre så är det slasken du oftast måste ta dig igenom först! Slasket finns trots det inbyggda betygssystem som gör att upplevelsen blir väldigt fragmentarisk. I alla fall när du tar dig an andra personers banor. Vissa är tydliga troll, som bygger banor nära nog omöjliga att klara, vissa vet inte hur man bygger alls; vilket gör att det hela känns obalanserat sett till Course Worlds. Förvisso helt förståeligt; det är ändå vanligt folk som gör många av banorna…men ändå.
Men sedan har vi editorn, som i sig är mer eller mindre marioformad heroin. Att påbörja skapandet av banor är något som hela tiden får dig att tänka ”– Hmm…kanske ska göra om, och föra in liiiiite mer här…”. Den är intuitiv, varierad i de olika stilarna som finns (från Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World och New Super Mario Bros. U – och även Super Mario 3D World) och utgör ett otroligt stort förråd av angreppssätt och möjligheter. Vill man skapa banor som mer eller mindre är flipperspel, ja då går det! Eller få Mario att leverera stenblock eller gud vet vad, ja då går det. Allt i ett högst beroendeframkallande sätt – där du hela tiden vill göra din/dina banor bättre/värre! Sedan att co-op, multiplayer versus och fyrspelarläge också finns, gör att du hela tiden tänker att du vill göra en bana till åt dina vänner. Bara en till…
Ja, som ni märker så har Super Mario Maker 2 både brister och tillgångar, men i slutänden är det svårt att värja sig mot den färgglade mannens äventyr – även om vi egentligen saknar en riktig kampanj här. Visst är Story Mode och Endless Challenge bra komplement, men de fungerar inte riktigt som de virtuella morötter jag hade hoppats på – utan det är egentligen själva byggandet som stjäl showen här. Att många av banorna från många av användarna där ute gör Mario till en rogue-like med evinnerliga ’continues’ gör att jag ledsnar efter ett tag och går tillbaka till mitt evinnerliga knåpande på mina banor (som aldrig blir klara).
Oavsett så är det svårt att inte rekommendera spelet å andra sidan – du får oerhört mycket spel för pengarna, och även om dess styrkor också har potential att bli dess svagheter, så vinner det positiva i slutänden. Super Mario Maker 2 känns verkligen som att fantasin inte har några gränser, vilket känns fantastiskt!
Super Mario Maker 2. Lägsta pris 499 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-07-15.
Recensionsexemplar tillhandahållet av Nintendo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.