Innehållsförteckning
’Star Ocean: Integrity and Faithlessness’ är det femte spelet i serien och utspelar sig mellan händelserna av ’Star Ocean: The Second Story’ och ’Star Ocean: Till The End of Time’.
I denna installation av science fiction spelserien Star Ocean följer vi Fidel Camuze och hans barndomsvän Miki Sauvester. Det utspelar sig på planeten Faykreed, en relativt underutvecklad planet som ligger ca 6000 ljusår från jorden. De båda träffar på en mystisk flicka, Relia, som har tappat bort både minnet och sina föräldrar efter en krasch med ett rymdskepp. Naturligtvis bestämmer de sig för att hjälpa henne till rätta. Värt att nämna är att den gyllene regeln i ett JRPG verkar vara att minst en karaktär ska ha minnesförlust. För att vara ett science fiction-spel så lämnar vi aldrig Faykreed, vilket är en utav flera besvikelser.
En opersonlig skara
Totalt träffar du på sju karaktärer som ansluter sig till din grupp och ditt äventyr. Vanligtvis brukar man få en bra inblick, narrativ och en skaplig bild av varje karaktärs personlighet i JRPG-spel men i ’Integrity and Faithlessness’ får man inte det. De faller platt, då man oftast enbart ser alla stå i en klump, med enstaka animationer, när de konverserar i spelet. Visst, det finns personligheter där, men de är svåra att ta till sig när allting känns så stelt. Även med helt okej röstskådespelare så lyckas inte spelet fånga ens uppmärksamhet då avsaknaden av varierande och händelserika cutscenes gör sig väldigt märkbar.
Jag kan förstå att utvecklarna kanske ville att spelets fokus skulle ligga på gameplay och visst, det är oerhört viktigt, men i ett JRPG brukar berättelsen ha en väldigt betydelsefull del. ’Integrity and Faithlessness’ ger dig dock mellan 20-30 timmar av speltid vilket inte är helt illa då många spel som släpps nuförtiden är mycket kortare. 20-30 timmar kan dock kännas väldigt lite för vissa hardcore JRPG-fans.
Glänser någorlunda i striderna
Det är striderna som får spelet att lyfta lite. Eftersom ’Integrity and Faithlessness’ är ett Action JRPG-spel så är striderna i real-tid och det gäller då att vara uppmärksam, speciellt när det gäller boss strider. Men med sju olika karaktärer att hålla koll på kan det bli förvirrande och lite mycket flashiga händelser på ens skärm samtidigt. Man kan välja vilken karaktär man vill styra under stridernas gång, vilket är bra om man vill ha bättre kontroll över till exempel healing. Varje karaktär har även en specifik roll och har därför sina specialiteter som man kan låsa upp genom att gå upp i nivå; i sann JRPG-anda.
Tyvärr är det svårt att fokusera sig på ”sten-sax-påse”-systemet, vilket är spelets respons/countering-system när det är så mycket som händer på skärm samtidigt. Jag hade det väldigt svårt att koncentrera mig. I slutändan kändes det som att jag gjorde samma sak om och om igen i de flesta strider, jag fokuserade mig mest på några enstaka karaktärer och lät de andra styras automatiskt. Jag ville helt enkelt ta mig genom spelet då intresset av storyn minskade och minskade.
Oslipat
Till min stora besvikelse känns inte spelet så värst finslipat. Vissa områden och miljöer är enormt vackra men samtidigt kan andra instanser av spelet se slarviga ut. Eftersom det finns mycket ’backtracking’ i spelet gör sig den minimala variationen av platser sig märkbar. Fienderna som man träffar på står på exakt samma ställen som när du först träffade på dem, det vill säga det finns inga ’random spawns’. Det finns även ingen världskarta vilket minskar känslan av att det är ett RPG-spel; vilket är synd med tanke på att utforska en stor värld är oftast A och O i denna spelkategori. Ett plus är att spelet har ett väldigt bra soundtrack, vilket förvisso denna typ av spel oftast har.
Recensionen är baserad på PlayStation 4-versionen.
Prisbild ca 390 kr (PS4 versionen)
Recensionskod tillhandahållen av Koch Media / Square Enix
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.