Vi har tidigare varit inne på Sennheisers produkter och nosat. Då var det high-end (PC373D) och budget (GSP 300 & GSP 350) varianter (om man ser i jämförelse med övriga Sennheiser produkter i alla fall). Men denna gång rör vi oss i högre mellansegmentet med Sennheisers Game serie. Game One och Game Zero. Två headset som verkligen är Sennheisers absolut mest spelinriktade enligt de själva. Men hur väl står de sig och ger de valuta för pengarna.
Känsla & Design
Game One och Game Zero har många likheter vad gäller utseende och komfort; några tydliga och några skiljer sig bara utifrån användarens egna smak. De båda har en smidig och smart design, som inte är pompös eller extravagant. Snarare kan man säga att deras design är diskret och återhållsam. I vårt fall så är de två recensionsexemplaren i svart färg, men båda finns även i vitt.
Designen på Game One är enkel med en enda båge över huvudet; försedd med plysch sammet både mot skalpen och i själva öronkuddarna. Dess design är förvisso plastig men enhetlig och kommer passa de flesta användare där ute. De har inte heller några ljus (RGB eller dyl.), dels för att de båda är med 3.5 mm kontakt. Men också att de verkar ha satt krutet någon annanstans.
Designen på Game Zero är aningen mer rustik, med metall förbindelser från nedre delen (ovanför öronkåporna) av bågen, vilket är med flit. Till skillnad från Game Ones enhetliga och fasta konstruktion, så är Game Zero betydligt mer flexibel. Dess öronkåpor går att justera och likaså kan själva öronkåporna i sig, vikas in i headsetet. Det är helt enkelt anpassat att vikas ihop i det medföljande fodralet som kommer med. Själva öronkuddarna är här gjord i ett tjockt konstläder som dessutom har hela tre lager av vaddering i sig.
Båda har en riktigt bra konstruktion, även om Game Ones design ser betydligt billigare ut på grund av sin matta svarta hårdplast. Där kommer istället Game Zero undan bättre då den ingjuter en mer flexibel upplevelse.
Ergonomi
Komfortmässigt så går det inte att förneka att Sennheiser vet vad de gör. Båda headsetens konstruktioner känns bestämt placerade på huvudet, och ruckar inte om man rör sig mycket. De ålägger initialt tryck över öronen, men detta är enbart i början då de infinner sig bra efter en tids användande.
Öronkuddarna på båda headseten är ovala och stora och passar med säkerhet även de mest överväxta öron där ute. Dock finns här en distinkt skillnad i de två, som med säkerhet kommer dela upp användarna. Game One är försedd med redan nämnda sammets plysch som gör att de blir av öppen design. Ljudbilden stängs därmed inte ute, och du får en mer öppen akustik som faktiskt kan märkas för de audiofiler där ute. Komforten är riktigt bra, och i.o.m. dess sammetstyg så ”andas” skinn och öron bättre, och förhindrar betydligt bättre att du svettas.
Tittar vi istället på Game Zero så är det tvärtom; de har helt ljudisolerade öronkuddar p.g.a. det konstläder som omsluter de. Märkligt nog så är det minst lika bra ljud, trots att ljudet stängs inne på ett annat sätt. Här förekommer dock svett betydligt lättare, då det inte finns några naturliga luftvägar in. Å andra sidan är komforten nära nog ännu bättre, då de mjuka och omslutande konstläder öronkuddarna verkligen ligger nära ens hud.
Båda headseten fungerar väldigt bra under längre spelsessioner, även om Game One vinner med hårsmån, i.o.m. att man då och då måste lufta sina öron med Game Zero.
Ljudbild & kompatibilitet
När vi kommer till ljudbilden så blir det verkligen intressant. Båda headseten levererar ett ypperligt ljud; med tung men ej för överdriven bas, ett rikt mellanregister och ett detaljerat och krispigt övre register (diskant). Ljudbilden på båda headseten är dessutom välbalanserat, och ingen av de olika registren tar över någon annan.
Ser man till deras specifikation så är de väldigt snarlika; de båda kör med en frekvens respons mellan 15 Hz – 28000 Hz, impedance på 50 Ohm och båda väger 300 g (själva headsetet). Enda skillnaden var SPL (Ljudnivå – ljudets styrka) där Game Zero har 108 dB och Game One 116 dB. Detta hör samman med Game Ones öppna konstruktion, då ljudet har en väg att gå; till skillnad från Game Zero vars ljudbild fastnar i öronkåporna mer p.g.a. dess ljudisolering. Detta är dock inget som märks då dessa nivåer är otroligt höga och sällan nådda.
Båda dessa headset är dock stereo headset, så 7.1 ljud saknas. Å andra sidan går det att få med storebror PC373D, men med rätt hårdvara så är det inga problem att få en bra virtuell 7.1 ljudbild även med Game One/Game Zero.
Mikrofon
Att undersöka mikrofonerna gav mig i princip identiskt intryck på båda. Mikrofonernas frekvensomfång går mellan 50-16.000 Hz, och förser användaren med en ren och klar ljudbild. De går även att stänga av enkelt genom att bara fälla upp mikrofonen.
Dock så märkte jag att under mellanhöga till höga lyssningar; så färdades ljudet från öronkåporna in i mikrofonen och skapade läckage. Antingen att mina vänner på TeamSpeak kunde höra sig själva om de tog i lite, eller att musik jag lyssnade på kom till de. Detta är något som dessvärre sänker headseten; särskilt på Game Zero som ska vara ljudisolerat. I slutändan så var det dock viktigt att poängtera att det hände vid de mer höga ljuden. Men satt man i en spännande multiplayer match, så kan det ibland vara ofrånkomligt med höga ljud.
Båda headset-mikrofonerna ska vara utrustade med en ”Noise cancelling” funktion, vilket som sagt märktes väl, då talet var tydligt och rent från start.
.Interface, Användning & installation
Som gaming headset så är de båda lättanvända som tusan. I.o.m. dess 3.5 mm kontakt så går de lätt att använda till mobiltelefoner, konsoler eller PC. Dessutom har båda en ljudvolym ratt direkt på sidan av headset-kåpan (höger sida), som verkligen är en fullpoängare, då de nås snabbt och dessutom känns enkelt på grund av sin mönstring.
Men värt att nämna här är att dessa lurar verkligen kan gnistra till med rätt ljudkort; även om de ger en bra ljudbild även med det mest billiga sådana redan från start.
Slutligen så hade jag även här önskat någon form av mjukvara från Sennheiser, då equalizer och fördefinierade ljudlägen blir alltmer vanligt bland gaming headset. Men självklart så är det inga konstigheter, då man lätt kan ändra själv i ens dators inställningar (beroende än en gång på vilket ljudkort man har).
Individuell sammanfattning
Game One
Med en plastig uppsyn och oflexibel konstruktion, så var det lätt att avfärda headsetet från start. Men dess ljudbild, sköna öppna konstruktion och ypperliga komfort gör det till inget annat än ren och skär ”toppklass”.
Game Zero
Med en betydligt mer rörlig konstruktion och sluten design så letar sig verkligen Game Zero in i hjärtat på sina användare. Dess finfina ljudbild tillsammans med snygga utseende och goda anslutningsmöjligheter, gör även detta headset till ett av de bästa på marknaden. Även här är det klar ”toppklass”.
Game One
Tillgängliga färger: Svart/Vit – Impedance: 50 Ω – Kontakter: 2 x 3.5 mm (PC/Mac) & 1 x 3.5 mm (konsol) – Frequens respons (Mikrofon): 50 Hz – 16,000 Hz – Frekvens respons (Headset): 15 Hz – 28,000 Hz – Sound pressure level (SPL): 116 dB – THD, total harmonic distortion – Headphones: < 0.1% – Kabel längd: 3 m (PC/Mac) & 1.2 m (konsol) – Vikt: 300 g – Mikrofon: Noise-Cancelling – Känslighet Mikrofon: -38 dBV at 94 dB SPL
Cirkapris – 1800 kr
Recensionsex tillhandahållet av Sennheiser/ HKStrategies
Game Zero
Tillgängliga färger: Svart/Vit – Impedance: 50 Ω – Kontakter: 2 x 3.5 mm (PC/Mac) & 1 x 3.5 mm (konsol) – Frequens respons (Mikrofon): 50 Hz – 16,000 Hz – Frekvens respons (Headset): 15 Hz – 28,000 Hz – Sound pressure level (SPL): 108 dB – THD, total harmonic distortion – Headphones: < 0.1% – Kabel längd: 3 m (PC/Mac) & 1.2 m (konsol) – Vikt: 300 g – Mikrofon: Noise-Cancelling – Känslighet Mikrofon: -38 dBV at 94 dB SPL
Cirkapris – 2000 kr
Recensionsex tillhandahållet av Sennheiser / HKStrategies
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.