Ratchet och Clank är tillbaka och i detta äventyret kommer våra hjältar få ett riktigt tufft uppdrag att lösa. Kan de stoppa universumen från att slitas isär och rädda alla invånarna?
Vi inleder spelet när Ratchet och Clank ska firas för de hjältedåd de har gjort under åren, då Kapten Qwark har fixat i ordning en enorm parad till deras ära (ja, och hans egen ära också så klart). Under firandet verkar det dyka upp saker som inte ingår i de planer som finns för dagen, men de tror att det är enligt planen. Clank har en stor överraskning för Ratchet, han har fixat Dimensionatorn som kan öppna upp portaler till andra universum. Clank vill hjälpa Ratchet att hitta vart alla andra Lombaxer har tagit vägen, så att han inte är den enda av sitt slag.
Tyvärr går inte allt som man vill och plötsligt dyker Dr. Nefarious upp och förstör hela paraden. Efter en kortare strid får Dr. Nefarious övertaget (för första gången) och har Dimensionatorn i sin hand. Ratchet skjuter den i hopp om att han kan stoppa Dr. Nefarious, men istället öppnar den upp en reva mellan dimensionerna och suger in dem i den.
Här får vi nu stöta på vår nya hjälte, en Lombax som heter Rivet. Till skillnad från Ratchets universum har Rivets universum inte haft det så bra, då det härskas över med järnhand av Kejsare Nefarious. Rivet tillhör rebellerna som försöker störta kejsaren, men det går inte lika bra som i Ratchet och Clank’s universum. Värt att nämna är att i det här universumet är det robotarna som är den styrande rasen, till följd av att Nefarious är härskaren.
Det är här vårt äventyr börjar på riktigt, nu får vi spela som Rivet och till sin hjälp kommer hon få Clank. Här får vi vad som kommer vara spelets variation (precis samma gameplay som i Ratchet and Clank 2016), då vi kommer få spela som Ratchet och Rivet på olika planeter där de utför olika uppdrag för att kunna stoppa Dr./Kejsare Nefarious och bygga en ny Dimensionator. Vi kommer att få åka till nio olika planeter antingen som Ratchet eller Rivet, men lite mer fokus på Rivet då hon ändå är den nya karaktären för serien och att vi ska få lära känna henne bättre. Så klart kommer man att stöta på detta universums varianter av bekanta karaktärer från Ratchets universum, vilket är kul att se vad de har gjort med dem.
Tillbaka är Ratchets enorma arsenal av vapen som man kan köpa hos försäljerskan Ms. Zurkon. Sen blir det i vanlig ordning att samla på sig muttrar och skruvar för att ha råd med vapnen och sen hitta kristaller för att kunna uppgradera dem. Och istället för att Ratchet och Rivet har olika vapen som man måste uppgradera separat, har man istället gjort att om du uppgraderar något, hittar en sak eller en förmåga kommer båda karaktärerna kunna använda dem. Bra system och jag uppskattar det då man direkt efter kunde välja en planet som man såg ett samlarobjekt som man inte kunde nå, men att man med den nya prylen nu kan nå.
Spelet kommer mycket att gå ut på att hitta och samla på dig muttrar, kristaller och de gyllene skruvarna. Allt detta för att kunna köpa till dig de nya vapnen som kommer låsas upp sakta men säkert i Ms. Zurkons butik och sen ha tillräckligt med kristaller för att maxa på deras förmågor och kunna ta ut fienderna snabbare. De gyllene skruvarna är bara till för att låsa upp bonusar, som t.ex. nya filter för kameraläget, alternativa utseenden på skruvarna eller hammaren. Sen kan man hitta nya delar av dräkter som alla ger olika bonusar. Dräkterna kommer i tre delar: hjälm, överkropp eller stövlar. Dessa kan ge bonus som t.ex. närstridsskada ökar med en viss procent eller att man hittar mer XP.
Allt det letandet, även där vissa hemligheter kan vara busigt gömda, kommer ge dig som spelare fördelar och det är ett kul letande då saker syns på kartan om man är i närheten av dem. Det finns även andra hemligheter att leta efter, men de får du själv leta efter!
Något som också är väldigt bra är spelets handling. Den har den humorn jag förväntar mig att den ska ha och jag tycker att humorn håller hela spelet igenom. Karaktärerna är alla varianter på sådana vi redan känner till och det är kul hur de har lekt med dem. Och sen är det bara riktigt kul att köra spelet, hoppa mellan de olika planeterna och träffa på och få vara med nya karaktärer.
Spelet har som jag tidigare nämnde nio planeter som vi kommer att få besöka, vissa kommer man göra flera besök på. Alla har sin egen visuella stil och vad som finns där, vilket gör att allt känns unikt. Det kommer vara ett huvuduppdrag per planet som för spelets handling framåt, men det finns även bonus uppdrag. Dessa finns mest till för dig som vill hitta och göra allt i spelet, de påverkar ej handlingen på något sätt. Samt att när man låser upp nya saker kan det alltid vara bra att kolla om man har missat något på planeterna, som man nu kanske kan nå.
Något som verkligen visar att det här är ett spel av den nya generationen är hur snabbt det laddar. Det finns inga laddningstider. När jag startar upp spelet och klickar på att fortsätta mitt spelande är jag direkt inne i spelet. Detta märks också när man hoppar mellan de portaler som kan finnas under banorna där man snabbt och utan att det hackar kan hoppa mellan tre olika portaler i rask takt hur mycket man vill.
Sen märks det också då det visuella verkligen skiner och att man har arbetat hårt med att få spelet så följsamt som man bara kan. Spelets standardläge är Återgivning 4K, Ray-Tracing med 30 FPS, men man kan byta till två andra lägen där det andra är Prestanda SF med lägre upplösning, 60 FPS och Ray-Tracing, den sista är Prestanda som har 60 FPS, men med högre upplösning.
Kontrollen i spelet är den lika fantastiskt precis som i föregångaren. Det är lätt och intuitivt att lära och komma in i kontrollerna då de egentligen är väldigt rättftam. Samt att vi får utnyttja den haptiska feedbacken och adaptive triggers på dina vapen, om du t.ex. väljer att använda hagelbrakaren kan du trycka ner knappen halvvägs och skjuta av ett skott, men trycker du ner helt blåser du bort fienderna med båda piporna. Detta är bara ett exemplar av hur den används i spelet, där du kan skjuta med lite mer precision eller bara peppra fienderna beroende på hur du utnyttjar kontrollens adaptive triggers.
Ljudbilden är inget undantag. Den är minst lika bra som resten av spelet. Om du har yngre barn du vill spela ihop med finns det svenskt tal att ladda ner om man så önskar. Men för egen del blev det att använda det engelska talet. Röstskådespelarna gör precis ett lika bra jobb som i förra spelet och passar väldigt bra till de karaktärer de porträtterar. Det övriga ljudet som det ambienta är det också lika bra, det bästa ljudet är det som finns där och skapar en ljudbild som man inte tänker på.
Som ni ser i min recension har jag inget direkt att klaga på, detta då jag, utöver några få gånger Rivet känns som hon rör sig lite i slowmotion, inte har något negativt att säga om spelet. Det har varit en ren fröjd och ett stort nöje att spela igenom det. Jag skaffade till och med platinatrofén på spelet innan recensionen skrevs!
Att jag säger att det är kul att spela är lite av en underdrift, vilket gör att jag önskar att jag hade mer att spela. Visst du kan fortsätta spela med ett ”new game” Challenge Mode. Här får du behålla dina bonusar som är upplåsta via gyllene skruvarna och nivåerna på vapnen är detsamma. Du kan nu uppgradera dina vapen till nivå tio (upp till nivå fem i huvudspelet) och göra dem ännu starkare för att ta dig an svårare svårighetsgrader.
Ratchet and Clank: Rift Apart är verkligen en uppvisning i vad vi har att se framemot på Playstation 5. Spelet var riktigt kul att köra och jag är lite ledsen att det redan är slut, men jag kan bara hoppas på en fortsättning med antingen Ratchet eller en spin-off med Rivet.
Denna recension baseras på Playstation 5 versionen.
Recensionsex tillhandahållet av Sony Playstation.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner