Sportspel är inte direkt en raritet på marknaden idag. Varje år kommer en nyutgåva av spel som FIFA, NHL, Madden och NBA. En av dessa jättar är PES-serien; en fotbollssimulator där fokuset ligger på att bygga upp ett eget lag bestående av dina favoritspelare i fotbollsvärlden. Jag har tagit mig an det senaste spelet i serien, PES 2021. Häng med för att se om det kommer med nytänk eller om PES 2021 är en simpel “cash grab”.
PES 2021 har ingen självklar berättelse att följa. Det finns ingen traditionell karaktärsutveckling eller ett tydligt slut. Man kan dock säga att det finns en story i spelet och det är den du själv skapar genom spelandet. Vad menar jag egentligen med det? Jo, i spelet finns olika lägen där du kan agera manager för ett lag som du själv väljer och berättelsen formas av de olika val du gör, som till exempel vilka spelare du väljer att köpa över från andra lag och hur du hanterar din ekonomi (mer om hur det här fungerar senare). Som sagt, ingen konkret berättelse, men den du skapar själv duger gott och väl i den här typen av spel.
Direkt när du kommer in i spelet finns fem olika typer av större spellägen att välja mellan. Den första är Kick Off. Här kan du och dina vänner möta varandra eller spela tillsammans i ett lag mot datorn. Du kan välja att spela som kända och mindre kända lag från olika ligor. Det finns inga riktiga gränser för vilka lag som får möta varandra. Om du vill att Italien ska möta Nordsjälland kan de göra det, vilket jag tycker är positivt med tanke på den valfrihet det innebär.
Det andra läget vi hittar om vi styr åt höger i huvudmenyn är eFootball, det klassiska onlineläget. Här kan du delta i en Quick match där du kan välja olika preferenser för vilka motståndare du vill möta, som att du bara matchar med spelare med stabilt internet. Dock hade jag svårt att få tag i en match när jag hade valt den preferensen, men jag tycker ändå att det är bra av utvecklarna att lägga till den funktionen för de spelare som vill ta det snäppet mer seriöst. Du kan även delta i Online Divisions, ett läge där du tar dig an motståndare i olika divisioner som baseras på hur många poäng du får efter att ha vunnit matcher, Online Co-op där du kan spela med vänner tillsammans mot andra spelare och turneringar där du kan vinna priser som du kan använda i läget myClub.
Det finns alltså många sätt att spela spelet online på, både för den som vill spela kompetitivt och för den som bara vill spela på skoj. Spelet kontroller är lätta att använda; du passar med cirkel och fyrkant, skjuter med kryss och triangel, springer R1 och byter spelare att kontrollerna med L1. Det finns många avancerade tekniker som till exempel kurvade skott och skott som skjuts med olika kraft, dock finns de ingen ordentlig introduktion till dessa mekaniker förutom i menyerna, med lättåtkomliga sätt som videoinstruktioner eller dylikt. Om du bara är ute efter att ha kul med spelet kan du säkerligen klara dig utan det, men om du vill ta spelet mer på allvar och ha en chans i dess onlinelägen skulle en ordentlig introduktion hjälpa en del.
Nästa spelläge är myClub. Här kan du bygga upp ett eget lag bestående av dina favoritspelare, signera kontrakt med nya spelare genom att hyra specialagenter och spanare med mera. Sättet du skaffar nya spelare på är jag lite skeptisk till. Det finns två valutor i spelet, G och myClub Coins. G får du bland annat genom att låsa upp vissa prestationer, exempelvis att vinna x antal matcher och kan användas när du köper agenter och spanare som hittar kontrakt åt dig, men denna valuta är dock begränsad och därför finns den andra valutan myClub coins som du enbart kan få genom att spendera riktiga pengar i spelet eller att delta i speciella events som kommer lite då och då. Om du vill ha en chans mot folk online i detta läge måste du ha så bra spelare som möjligt och om du inte vill spela med datorn tills du kan få dem genom att spendera G, måste du lägga pengar på spelet.
Det finns alltså en “pay to win” aspekt i det här spelet vilket de kunde undvikit genom att låta G vara den enda valutan för att ge spelare mer jämlika förutsättningar. Förutom det tycker jag att hur du bygger ditt lag är välintegrerat. Genom att gå in i Squad Management kan du välja bland dina spelare vilka som ska vara toppar, backar och mittspelare. Olika spelare passar dock bättre i olika roller och med olika spelare. Ju rödare färg som porträtteras under dina spelare på planen desto bättre synergi har de. Du kan dock inte bygga ett hur starkt lag som helst. Varje spelare har ett kostadsnummer på sitt kort och den totala kostnaden kan inte överskrida ett visst maximumvärde. Trots “pay to win”-mekaniken jag nämnde tidigare finns alltså en viss strategi hur du bygger upp ditt lag, vilket är något som jag uppskattar. Laget du bygger kan du senare ta med dig i rankade matcher som jag hintade om tidigare. Här kan du välja bland samma preferenser som i Quick match för att få en bättre spelupplevelse.
Slutligen har vi spelets två “kampanjlägen”, Master League och Become a Legend. I Master League tar du rollen som en coach för ett lag. Du börjar utifrån ett redan etablerat lag, men genom att delta i matcher och få följare kan du öka din budget för att forma kontrakt med spelare från andra lag och sälja av andra från det egna. Du kan även bättra din budget genom att ge gynnsamma svar på intervjuer som hålls på särskilda dagar. Som manager för ditt lag har du ett schema att följa, vissa dagar är matchdagar och andra dagar för intervjuer. På matchdagarna kan du antingen välja att spela som ditt lag på traditionellt vis eller spela som coach där din uppgift är att bestämma vilken formation och strategi laget ska följa, samt bestämma när avbytare ska in och ut från planen.
Det andra läget, Become a Legend, fungerar på liknande vis – den enda skillnaden är att istället för att ta rollen som manager tar du rollen som en enskild spelare, antingen en redan etablerad eller en helt egenskapad. Jag tycker att karaktärsskaparen i spelet är riktigt bra. Du kan ge spelaren en egen stil genom att bestämma spelarens exakta vikt, längd, hårstil, springstil, ögonfärg och så vidare. Förutom den egna karaktären är strukturen här ungefär densamma som i Master League, du följer ett schema med matchdagar och får följare utifrån dina prestationer. Den största nackdelen med det här läget är dock att du enbart kan ta kontroll över den egna spelaren under matcher, vilket leder till att de känns repetitiva i längden.
Det jag tycker det här spelet lyckas med allra bäst är det ljudtekniska under matcherna. Kommentatorerna har alla namn på alla spelare från alla lag inspelade och de anpassar sina kommentarer utifrån det som händer på planen. Dessutom är bakgrundsljuden välintegrerade. Det låter som att en riktig publik jublar i bakgrunden som om man vore på plats. Grafiken är inte heller något att klaga på. Man kan se hur gräset reser sig av vinden och karaktärsmodellerna är detaljerade. Ljudet och bilden tillsammans lyckas skapa en känsla av realism som jag tycker passar bra för spelet.
För att återknyta till inledningen tycker jag att spelet lyckas med att vara ett solitt fotbollsspel med mycket att göra för de som gillar den här typen av spel, dock tycker jag inte att det är särskilt nytänkande. Det känns som att det här spelet har gjorts förut i tidigare iterationer fast nu med bättre ljud och bild.
Denna recension baseras på PS4 versionen.
Spelet finns även till Xbox One och PC.
PES 2021. Lägsta pris 278 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-10-02.
Recensionsex tillhandahållet av Konami.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.