Varje år släpps det så mycket indiespel att det är svårt att hålla koll på alla. En utav dessa titlar är Out of Line, en pusselplattformare som jag med all säkerhet hade missat om jag inte fick uppdraget att recensera det.
Out of Line är ett spel helt utan dialog. Precis som i Journey förs handlingen framåt genom det som händer på skärmen. Vi spelar som en liten varelse med hjälm på huvudet. Allt är frid och fröjd tills mekaniska händer dyker upp från ovan och stjäl lysande kuber som växer på träden. Ditt uppdrag blir att hitta dessa kuber och rädda världen från de mekaniska händerna. Mer än så kan jag inte säga om berättelsen utan att gå in på spoilers. Den håller sig vag och mycket är upp till spelaren hur storyn ska tolkas. Jag tycker att det är en fin berättelse och när eftertexterna rullar blir det tydligt. Då förstod jag vilket budskap spelet vill förmedla.
Gameplayet i Out of Line är enkelt och intuitivt. Out of Line är en pusselplattformare i 2D, där du tar dig från vänster till höger genom att lösa pussel och klara av plattformningsutmaningar. Ditt viktigaste redskap är ditt spjut som du kan kasta på väggar. Spjutet fastnar i väggen och du kan använda spjutet som en extra plattform för att ta dig upp till högre höjder. Du kan också använda detta spjut för att lösa pussel, till exempel genom att fästa det på ett kugghjul för att sätta stopp för en mekanism eller använda det som spak för att låsa upp dörrar.
Oftast måste du samspela med en annan karaktär eller varelse för att lösa de olika pusslen och jag tycker att de håller sig fräscha under hela spelets gång. Pusslen är tillräckligt kluriga för att utmana utan att det leder till frustration och att jag fastnar vid dem allt för länge. De passar även riktigt bra då spelet är väldigt kort och tog bara tre timmar för mig att klara.
Något jag tycker väldigt mycket om är grafiken. Spelet tar sig an en tecknad stil med vattenfärger, vilket gör sig riktigt snyggt i de detaljrika bakgrunderna. Varje område har sin unika stil med starka kontraster som får spelet att hålla sig fräscht under hela sin körtid.
Detsamma gäller för musiken. Out of Line har ett minimalistiskt soundtrack med mycket ambiens likt Journey och The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Det kanske inte har några stycken som du kommer komma ihåg långt efter din genomspelning, men den musik som finns hjälper att förmedla spelets känsla på ett snyggt sätt medan du spelar.
Allt som allt tyckte jag mycket om Out of Line. Den enkla berättelsen och spelmekaniken passar bra till den här typen av spel. Detsamma gäller för den ambienta musiken och den handmålade grafiken. Det som inte riktigt får det att nå ända fram är att det är väldigt kort, bara tre till fem timmar, vilket troligen kommer kännas som lite för lite för de flesta spelare.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, Xbox One och Nintendo Switch.
Out of Line. Lägsta pris ca 110 kronor enligt Steam 2021-07-09.
Recensionsex tillhandahållet av Hatinh Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.