Ofrivilligt indragen i ett spel på liv och död! Klarar du av att vinna spelet och ta dig tillbaka till verkligheten? Samla alla dina pins och gör dig redo!
NEO: The World Ends with You utspelar sig i en värld parallell med vår egen där huvudkaraktärerna tvingas delta i ett spel som pågår en hel vecka. Vinnarna får en önskan. Det finns dock en hel del hakar… Dör du under spelet blir du raderad och slutar att existera, vilket är lätt hänt då tävlingen i stort går ut på att du ska slåss mot monster. Hamnar du på sista plats när spelen når slutet av dag sju blir du även då raderad. Hamnar du där emellan i poängnivå blir du kvar i ännu en vecka och tvingas spela spelet än en gång, men med lite andra förhållanden.
Det här är en sorts uppföljare till spelet med nästan samma namn, The world ends with you, som släpptes till Nintendo DS 2007. Men det är i mångt och mycket en fristående titel. Vi som spelare och huvudkaraktärerna i den här nya titeln får träffa på många karaktärer från det första spelet och en hel del element känns igen, men mycket har förändrats i Shibuya. Det är nämligen i Shibuya, Tokyo, som spelet utspelar sig och vi som spelare får glatt springa omkring och upptäcka gatorna som är nästan läskigt lika de verkliga platserna.
Huvudkaraktären Rindo och hans bästa vän Fret är två ungdomar i Shibuya som plötsligt en dag upptäcker att de har blivit indragna i ett spel i en parallell värld, The UG. De ser fortfarande alla i den vanliga världen, The RG, med de kan inte längre interagera med människorna där. Istället har de fått underliga krafter som låter dem läsa människors tankar, bland annat. De blir brutalt överraskade över att de måste slåss mot monster som kallas för Noise. För att slåss mot alla dessa monster använder de sig av krafter som kanaliseras genom olika pins, sådana där knappar som man har på väskan eller jackan.
Spelet är som sagt en vecka långt och det är ett lagspel. Du ska tillsammans med ditt lag samla poäng vilket du gör genom att slåss mot monstren och lösa dagens uppgift. Varje morgon får ditt lag en uppgift som oftast går ut på att leta upp och slåss mot en extra starkt noise, men det blir aldrig enformigt då det emellanåt sticks in helt andra uppgifter, till exempel en heldags Scramble slam där du slåss mot de andra lagen eller en dag med gåtor och pussel för att hitta sanningen bakom Shibuyas vandringssägner. Alla dessa uppdrag vävs in i historien på ett vis som gör att de känns meningsfulla och spännande.
Handlingen berättas främst genom pratbubblor och stillbilder, men ibland blandas detta med filmsekvenser av full animation eller röstsatta avsnitt av stillbilder. Men stillbilderna är långt ifrån de vanliga platta animebilderna. Alla karaktärer har en uppsjö av poser som många gånger på ett komiskt och överdrivet sätt visar deras sinnesstämningar. Under handlingens gång får vi träffa en stor mängd karaktärer som aldrig är den andre lik med tydliga karaktärsdrag som utvecklas på ett trevligt sätt och gör att vi som spelare lär känna dem och alla deras motiv. Var dock beredd på många abrupta svängar då många karaktärer döljer sina hemligheter väl…
Stridssystemet kan verka lite komplicerat innan man får grepp om det, men till en början har du en knapp för Rindo och en för Fret som styr deras respektive attack. När du senare stöter på fler karaktärer som går med i ert team får de en egen knapp på kontrollen för sin attack. Pinsen stiger i nivå efter varje lyckad strid och du får även nya pins som belöning för de Noise du har ”raderat”. Det finns flertalet olika sorters attacker som antingen är snabba eller lite långsammare och har olika inverkan på dina motståndare. De har även olika element som de olika monstren har varierad motståndskraft emot. Det finns många parametrar här att arrangera så att de passar din spelstil och gör ditt lag välbalanserat, men allt serveras i lagom stora bitar så att det är lätt att sätta sig in i hur allt fungerar.
Kontrollerna är supersmidiga och de dedikerade knapparna i strid sätter sig snabbt i fingrarna men håller ändå hjärnan igång då du måste hålla koll på när de olika pinsen har laddats om och är redo för action. Alla attacker kan nämligen användas ett specifikt antal gånger eller under en specifik tid innan de måste laddas om. Kombinerar du attackerna på rätt sätt får du en grove bonus som ger dig en extra stark attack när din kombo når 100%. Vill du spela med svårare strider är det bara att dra upp svårighetsgraden och när du stöter på en allt för svår motståndare eller om du bara vill glida igenom striderna och njuta av historien och omgivningarna är det bara att dra ned svårighets graden igen.
Som motvikt mot de snabba och actionfyllda striderna med Noise får du som spelare för det mesta springa omkring i Shibuya i lugnan ro och upptäcka alla butiker och matställen som fyller de olika områdena. Shibuya har delats in i olika stora bitar som bildar en karta över staden och till en början har du bara tillgång till några få av dessa områden, men allteftersom historien fortlöper får du tillgång till allt fler platser. Ibland måste du lösa en mindre uppgift för att ta dig vidare till ett nytt område. Dessa uppgifter får du av spelets Reapers, en sorts kontrollanter. I butikerna kan du köpa kläder som ger dig olika bonusar, men ofta måste du uppnå en viss stilpoäng för att låsa upp varje plaggs specifika bonus. Stilpoäng och alla andra statuspoäng, såsom hälsa, attack och försvar, kan du permanent öka genom att köpa mat i någon av alla restaurangerna och fiken. Olika maträtter ger dig olika bonus och karaktärerna har vissa favoriträtter som kan ge dem lite extra bonus. Men precis som i verkligheten kan man inte smälla i sig sjuttioelva burgare på en gång. För att orka äta mer måste du gå några strider mot Noise.
Världen är detaljerad och fantastisk engagerande. Allt har en förklaring, mer eller mindre logisk till en början, och handlingen faller på plats på ett väldigt tillfredställande sätt. På gott och ont har utvecklarna valt att ge platserna ett något underligt perspektiv som kan förändras hux flux när du når en viss punkt. Detta kan till en början vara lite desorienterad, men efter att ha sprungit genom området några gånger lär du dig vart kameran skiftar vinkel. Varje område och strid har en laddningsskärm. Dock är de korta så jag störde mig sällan på dem, men om man är van vid en öppen värld kan detta till en början kanske vara lite drygt innan man vänjer sig.
Musiken är något som det tidigare spelet är väldigt känt för och även i NEO: The World Ends with You har utvecklarna verkligen lyckats! De rockiga tonerna låter som något du skulle kunna höra på radion i en modebutik i Tokyo eller i bakgrunden på en fest. Refrängerna fastnar och jag har funnit mig själv sjunga med flertalet gånger och även haft pausmenyn igång i bakgrunden när jag tagit en paus. Musiken är verkligen minnesvärd!
Stilen och de relativt långa dialogerna kanske gör att en del är tveksamma, men det finns så mycket att upptäcka och så många variabler och skiftande strider att jag tror att det finns något för alla. Det som verkligen grep mig med NEO: The World Ends with You är hur smidigt allt har blivit en helhet. De snabba striderna, det fria upptäckandet och den djupa handlingen. Alla karaktärer har sina motiv och inget sker av slumpen. Särskilt som JRPG står spelet ut med sin tagning av de traditionella elementen som gör att det känns väldigt verklighetsförankrat. Här är en chans för alla att bli del av och själv påverka en serietidning/film/animeserie i en gripande historia utförd på ett mycket tillfredsställande sätt! Blandningen av humor och dödligt allvar i karaktärernas uttryck är något jag tycker saknas hos andra spel i genren. De levande karaktärerna är det som till slut fick mig att ge detta spelet betyget Toppklass.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Square Enix.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.