Sir Daniel Fortesque har återuppstått av misstag och försöker att återställa den heder som han egentligen inte förtjänar. Kan vår kära riddare stoppa Zarok den onda trollkarlen och återställa friden till kungadömet Gallowmere, häng med så ska vi se vad för roligt denna remake på 1998 års MediEvil har att erbjuda.
Snabb historielektion: Sir Daniel Fortesque var Kung Peregrins kämpe i kampen mot den elaka trollkarlen Zarok. Zarok samlade på sig en stor arme av demoner och annat otyg och hotade att ta över kungariket Gallowmere, han möte motstånd av Sir Daniel Fortesque och armen. Fortesque lyckades stoppa demon armén och döda Zarok, därigenom så blev han utnämnd till ”Hjälten av Gallowmere”.
Dock så är det inte hela sanningen då Fortesque legendariska bedrifter egentligen bara är en stor fet lögn. Under sammanslagningen mellan de båda arméerna så är Fortesque den första att dö, pinsamt nog med en pil igenom hans ena öga. Zarok flydde fältet från Gallowmeres armé och har hållit sig gömd, fram tills nu.
Trollkarlen Zarok har väntat 100 år för att få sin hämnd mot Gallowmere och har nu äntligen satt sin plan i verket. Genom att väcka upp en arme av zombies och allt annat elakt så hoppas han att enkelt kunna ta över Gallowmere, vad han inte har räknat med är att han av misstag också har väckt upp Fortesques skelett till ”liv” igen. och det är här som spelet börjar.
Spelet är en remake på spelet som släpptes originellt på Playstation 1, 1998. Spelet har förutom den visuella uppgraderingen också fått ljudet remastrat, samt fått musiken nyinspelad av en orkester. Ny dialog har spelats in av original röstskådespelarna där det har behövts. Om du har spelat original spelet så är det en fantastisk upplevelse att få spela spelet i den nya utgåvan.
Jag har personligen spelat originalet när det kom ut för över 20 år sedan och spelet är väldigt trogen till hur spelet upplevdes på den tiden. Att få kliva in och ta sig an rollen som den egentliga misslyckade hjälten Fortesque är en fantastisk upplevelse, spelet har fått en sådan suverän ansiktslyftning så jag lite lätt tappar andan på hur bra gjort det är i jämförelse till många andra remakes som jag tyvärr har haft nöjet att recensera (jag kollar på dig Shenmue I & II).
Spelet är så trogen till originalet att du kan ta din gamla strategi guide och använda om du kör fast i spelet. Spelet ger oss dock lite nytt att leka med, då vi får ett nytt kontrollschema vi kan använda oss av (även fast man kan använda det gamla om man så vill). De har även lagt till lite ny historia i spelet som de klippte bort från originalet, så kul att vi nu får den mer komplett historian som utvecklarna hade tänkt sig.
Att mosa zombies med sin egna arm är väldigt tillfredsställande!
Om vi kollar på gameplayet så är spelet ett tredjepersons action/äventyrs spel, där du springer omkring med Fortesque och hugger ner allehanda fiender om de hotar din framfart. Rent kontrollmässigt så är det ganska simpelt, du har en blockknapp, attack, stark/special attack, hoppa och så kan du ändra vilken fiende du vill sikta in dig på. Spelet är ganska rakt fram, du springer igenom de kartor som vi låser upp allteftersom och tar död på allt som finns på banorna.
På banorna så kan du låsa upp en gyllene bägare, detta gör du genom att ta död på X antal fiender som visas uppe i högra hörnet om hur nära du är att låsa upp bägaren. Genom att låsa upp bägaren så får du efter att ha klarat av banan komma till ”Hjältarnas sal”. I hjältarnas sal så kan du prata med statyer av forna hjältar som hjälper dig genom att ge dig nya vapen och diverse saker som kan hjälpa dig på din väg.
I spelet så möter vi på en massa olika monster, allt från zombies, myror, pirater och pirater. Alla monster kan tas an på olika sätt, vissa kanske man bara slår ned med svärd och andra tar mer skada om man kastar kastkniv eller tänder eld på dem. Bossarna är lika så, man får se över hur deras rörelsemönster är och använda rätt vapen för just den bossen.
Under min tid som jag har fått spelat spelet så har jag varit överförtjust i hur spelet ser ut och hur det låter. Jag har även letat fram och slängt igång originalet på min Playstation 2 och tagit några jämförelsebilder så man lättare kan se hur stora skillnader det är på spelen. Något som jag tyvärr fortfarande märker av är att kameran inte alltid är den bästa och man kan lätt hamna så att saker kommer i vägen för kameran och man ser ingenting av vad man gör. Kameran är inte den bästa, visst bättre än i originalet men jag har stängt av spelet för att jag ibland blivit frustrerad av hur den är lite på den skakiga sidan.
Samma sak måste jag säga om kontrollen, jag kan springa mot den nedre delen av skärmen och trycker sen upp för att vända mig och använda distansvapen på en fiende, för att märka att jag kastar knivarna mot den nedre delen av skärmen och måste trycka en gång till upp för att karaktären ska vända sig om. Visst dessa saker kan säkert fixas i senare patchar, men jag kan dock bara skriva om vad jag som recensent upplever just nu. Tyvärr är det saker som får mig att känna frustration i ett (förutom dessa saker) fantastiskt välgjort spel.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
MediEvil. Lägsta pris 299 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-10-23.
Recensionsex tillhandahållet av SONY.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.