Giraffe and Annika är ett mysigt litet spel där vi får ta rollen som Annika som vaknar upp och inte vet var hon är. Hon kommer stöta på massor av äventyr och mysterier och även rytmbaserade strider. Kommer hon komma på vem hon är och vad det är som händer på den lilla ön ”Spica Island”?
Efter en underlig dröm vaknar kattflickan Annika upp på en okänd ö, hon känner inte igen sig och har ingen aning om vart hon är. Plötsligt möter hon på en pojke som heter Giraffe som uppenbarligen känner och vet allt om henne. Giraffe säger att han har ett uppdrag som bara hon kan genomföra; hon måste hitta tre mystiska stjärnfragment och det är viktigt att de lyckas hitta dem. Annika, som inte vet någonting om detta, följer med honom i jakten på stjärnfragmenten och hoppas på att hon kan återfå sitt minne under resans gång.
Under resans gång kommer Annika att sakta men säkert få tillbaka sitt minne via drömmar och visioner. Hon kommer också stöta på en massa intressanta och vänliga innevånare på ön som alla verkar veta vem hon är. Någon som Annika också stöter på är häxan Lily som bara verkar vilja strida mot Annika och stoppa hennes framfart. Lily kommer vi att stöta på fler gånger under resans gång.
När Annika hittar ett stjärnfragment låser hon upp förmågor som gör att hon kan ta sig vidare i historien. Det första stjärnfragmentet ger henne t.ex. förmågan att hoppa, vilket gör att hon kan ta sig över en trasig bro som stoppar hennes och Giraffes äventyr. Alla förmågor gör det lättare för dig som spelare att ta dig runt och nya sätt att utforska öns olika områden. Kanske kommer du hitta några hemligheter…
Det finns saker man kan samla på sig som kommer vara till hjälp under äventyret. Det kan vara allt från rep, klockor, frukter och så klart olikfärgade nycklar. Så länge man har koll på sin omgivning kommer man hitta nycklarna naturligt, utan att behöva fråga Google. Nycklarna går till olika dörrar som är låsta, rätt färgad nyckel för rätt färgad dörr. När man väl hittar en ny nyckel får man ge sig ut för att kolla de dörrar som man inte kunnat ta sig in i tidigare i spelet.
Här kommer nu min första sak som jag tycker att spelet saknar: en karta av ön. Visst, det är inte den största ön i spelhistorien, men det hade varit mycket enklare om man fått en karta där man kunde markera var vissa saker fanns. För ibland kan det vara så att man undrar vart man ska. Exempelvis ska man kunna hitta en vissa sak för att ta sig vidare, men har man helt glömt bort att det finns t.ex. en röd låst dörr på sidan av huset, då blir det jobbigt. Samt att det skulle kunna stå vad man ska göra/håller på med för stunden om man har tagit en paus och glömt. Men det är som det är och bara man letar ordentligt finner man rätt väg till slut.
Spelet är mångt och mycket ett äventyrsspel där man skall klura ut vart man ska och vad man behöver för att ta sig vidare. Spelet har inga strider eller fiender som man kan slåss med. Det finns fiender som försöker stoppa Annika men hon kan inte slåss mot dem utan man måste undvika dem utan att ta skada.
De fiender som man kan slåss emot är bossarna i de olika områdena som har ett stjärnfragment. Dessa strider är rytmbaserade. Dessa är dock väldigt enkla strider, då man bara måste flytta Annika till höger och vänster av skärmen och trycka på X-knappen. Bossarna kastar ut bollar mot två cirklar till höger och vänster om Annika. Genom att hoppa till rätt cirkel och trycka X vid rätt tillfälle blockerar man bollen från att gå igenom cirkeln och bossen tar skada. Om man missar att trycka tar Annika själv skada. Ibland kastar bossen en långt flöde av bollar och då får man hålla in X så länge den pågår och bossen tar mer skada. Bossstriderna kan man hoppa tillbaka till och försöka att få bästa möjliga poäng, Men inget som påverkar din historia.
Man kan simma i spelet, men bara en kort stund då man hela tiden tar skada. Detta är troligen ett sätt att visa att katter tycker inte om att vara i vatten, vad vet jag, men det var det första jag tänkte på när det hände. Om man ”dör” i spelet vaknar man bara upp i närheten där man ”dog”. Spelet är en mix av äventyr, pussel och rytmspel, känns som man kunde ha fokuserat på att välja en och köra på det. För i nuläget känns det som hela rytmbiten är inslängd i bosstriderna bara för att man kunde och inte för att det är en superviktig del av hela spelets upplägg. Men i slutändan fungerar det i helhet alla dessa olika moment och gör spelet till vad det är.
Något som jag också fann lite irriterande är att kontrollen, d.v.s. att styrningen känns lite ”sladdrig”. När man rör sig eller hoppar känns det som att man inte har 100% kontroll på hur Annika rör på sig. Det hände många gånger att jag trillade ner eller missade saker när jag hoppat (och jag vet att det inte är p.g.a. sliten gammal handkontroll då jag körde på min PS5:a).
Spelets utseende är lika sött som historien är mysig. Det är en färgglad miljö som vi får ta oss runt i och jag tycker väldigt mycket om vad jag ser. Spelet har en mysig design och mellansekvenserna där vi får vår historia berättad är som en bildbok för barn. Enkelt, färgglatt och supersött! Musiken i spelet är likaså väldigt harmonisk och mysig i bakgrunden, med variation beroende på vilket område man befinner sig i.
Spelet är från sju år och uppåt och jag kan klart se att man kan sitta ihop med sitt barn och spela detta. Dock får man kanske hjälpa till med några hopp eller svårare passager att ta sig förbi. Men utöver dessa är det här ett riktigt bra spel för yngre.
Giraffe and Annika är ett spel som man lätt kan hoppa in i och spela. Det är inget episkt spel som kommer imponera de mer vana spelarna. Men det är ett mysigt spel för de lite yngre och kan ge ett par timmars glädje. Varmt rekommenderat för våra yngsta spelare!
Denna recension baseras på PS4 versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch.
Recensionsex tillhandahållet av NIS America.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner