Allt tog sin början med Souls-serien. Sedan dess har From Software’s kända (ökända?) spel behållit samma grund, men ibland ändrar sig små detaljer som skapar något helt nytt. Bloodborne var snabbare fighter med möjligheten att transformera vapnen, Sekiro: Shadows Die Twice hade vertikala utforskningsmöjligheter – Elden Ring har delar av detta och mycket mer.
Som vanligt när det gäller From Softwares spel får man välja klass och skapa sin karaktär. Än så länge är det bara klassen och manlig eller kvinnlig (body typ A respektive B) huruvida det kommer utvecklas eller hållas intakt är en smärre detalj som kanske inte värd att nämna mer än så. Spelar man ur tredjepersonsvy kommer ansiktet inte göra vare sig till eller från.
Klasserna är någorlunda nya. Grunderna är desamma, men dess namn och anfallsmöjligheterna har ändrats aningen. I stället för en vanlig magiker får man välja en slags warrior mage (tänk Gandalf) som dels använder magi, dels närstridsattacker. Lägger man sina poäng i kategorien dexterity brukar man använda snabba vapen som gör stor kritisk skada, men här börjar den klassen, Bloody Wolf, med ett tyngre svärd. De här konventionerna började luckras upp i Dark Souls III, men här verkar de bli någon slags ny norm.
Vapen har tidigare haft förmågor och man har kunnat injugta effekter i vapnen. Halva vapnets skada kunde förändras till magisk skada eller så fick man mer skada av en viss kategori (som dexterity eller strength). I tidigare spel har den varit permanent, men här kan man ändra fram och tillbaka hur mycket man vill. Att byta vapnets förmåga kallas Ashes of War (AoW) och man kan även sätta dem på sköldar. Dödar man bossar kan man få ny AoW. Detta gör man enkelt vid spelets checkpoints, grace.
Förmågan har mest varit en gimmick som inte påverkat spelet nämnvärt, men här är de viktiga för att åstadkomma stor skada. Magisk skada kan vara förödande även om man inte har mycket intelligence, kategorien som förstärker magisk skada.
Världen och dess musik är vansinnigt vacker, bombastisk och full av liv. Vill man utforska världen använder man sig till fördel av sin häst som är fantastiskt snabb att åkalla. Tryck på knappen och hästen dyker upp under dig mitt i språnget och utan att du behöver stanna hoppar du upp på dess rygg. När man inte är i strid har man oändligt med både magi och stamina vilket gör utforskandet mycket bättre än det tidigare varit och det gäller de flesta spel – inte bara de från From Software. Stöter man på en patrull av fiender och dödar dem fylls livflaskorna på vilket gör att utforskandet främjas då man inte behöver gå tillbaka till närmsta grace för att fylla på dem. Nu kan man också använda fast travel direkt från kartan i stället för att ta sig till närmsta checkpoint och flytta sig därifrån. Nu är jag kanske bortskämd, men laddningstiderna tar uppemot 10 sekunder från det att man bekräftat resan via kartan till dess att man är framme. Playstation 5 kan bättre än så vill jag tro.
Runtom i världen finns massvis med material och växter man kan plocka upp. Nytt för From Software är att man kan använda dem till att inte bara förbättra redan erhållna vapen, men också skapa grejer med ett crafting-system. Det känns på något sätt nytt trots att man kan göra det i de flesta spel med en öppen värld. Hur mycket av värde man kommer kunna skapa återstår att se. Förhoppningsvis är det inte ett tomt system.
Bossarna finns som vanligt i öppna områden i slutet av korridorer, men numer också ute i det vilda. Rätt vad det är springer man in i en stor gyllene riddare på häst beväpnad med sköld och hillebard. Har man otur landar en ilsken drake mitt framför fötterna på dig och dödar dig på två slag. Allt detta kan och kommer hända. Vissa bossar går att förutse (de i slutet av korridorer) medan andra (de på öppna fält) är spontana möten.
De bossar som funnits i testversionen har varit väldigt varierade. Förutom redan nämnda bossar (gyllene riddaren och draken) finns det två till jag mött: två skelettmonster samtidigt och Margit. Skelettmonstren är enklare bossar medan Margit, ja far och flyg med dig Margit! Snabb, aggressiv och utvecklande är tre bra ord att beskriva honom med. Japp, Margit är en han. Deal with it. Faserna byter och han blir bara farligare och farligare – och roligare och roligare! Jag besegrade aldrig Margit, men det gör mig bara mer nyfiken på att se vad spelet har att erbjuda i sin fulla prakt.
Trots att den öppna världen har mycket som är fantastiskt och levande finns också ett potentiellt stort fel (åtminstone i testversionen), din resa kommer vara någorlunda linjär. En del fiender är alldeles uppenbart för svåra för dig att döda med en gång, medan en del andra är betydligt enklare. Förhoppningsvis är det inte något som kommer vara med i den slutliga utgåvan. Visst skulle man kunna argumentera för att det är ett väldigt subtilt och elegant sätt att vägleda spelaren, men som det är nu är jag inte stormförtjust i det. Tyvärr är det klumpigt presenterat. Det är inte den mest populära åsikten inom Souls community, men första Dark Souls har till en början samma klumpiga problem.
De få problemen Elden Ring (till synes) har kommer de flesta redan invigda att övervinna, men hur det kommer bli för nya spelare känns omöjligt att sia om. Grunden är fortfarande väldigt påtaglig Souls. För oss andra som redan känner oss hemma i From Software’s spel finns det inget tvivel, Elden Ring ska bara köpas in för här finns det förändringar nog för att ge spelet skyhög potential.
Denna recension baseras på PlayStation 5 versionen.
Elden Ring. Lägsta pris 499 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-11-14.
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.