Hope County är tillbaka i strålkastarljuset – denna gång efter. Ett kriminellt gäng vid namn ”The Highwaymen” med det onda tvillingparet Mickey och Lou i spetsen terroriserar den färgsprakande och nära nog idylliska landsbygden. Men vet ni vad…där på horisonten står en ensam hjälte. Du har kommit till dalgången, och nu ska folk veta att de lever (eller dör)!
Du gömmer dig i en buske, och ser på medan den intet ont anande banditen går med lallande steg i din riktning. Kniven är vässad, sinnet är kallt – för vad gör det om ytterligare ett kriminellt drägg får en sylvass kniv penetrerat genom sitt skallben. Nu är han nära, du kan bokstavligen talat känna stanken av skurkens vidriga andedräkt, och sakta men säkert börjar du röra dig i hans riktning – likt en smidig panter! Men vad är det som hörs? Varför förvandlas världen till en grönsmetig dy? Din position har precis blivit förrådd av en f*cking jäkla skunk! Ett par välriktade hugg och den ligger död vid dina fötter…. dessvärre för dig så har denna lilla strapats väckt liv i en smärre armé av ”bad guys” – så automatvapen får ryckas upp i vad som istället blir en banditslakt à la Rambo, men hey det går också! Välkommen till Far Cry New Dawn!
Far Cry formulan, återkommer här om än i mindre skala, i en värld försatt ett gäng år efter att världen bet i det välkända gruset. Du väljer en avatar (kvinna eller man) och tar dig sedan an att hjälpa människorna i fortet Prosperity, mot det hänsynslösa tvillingpar som styr dalgången. Med tillgång till en stor och varierad karta, mängder av ’pluppar’ att hitta och mål att övervinna, så finns det mycket att göra.
Cynikern i mig ser spelet som en nära nog ’rip-off’ av Far Cry 5. Samma karta, med egentligen inte så mycket nytt infört. Men trots det går det inte att förneka den rena och skära underhållning som spelet ger. Om det så är att smyga in och ta ut vakter i ett fort, fiska en forell eller bara springa in guns blazing! Allt medan du bockar av de ”challenges” som finns – vilket i sin tur ger dig poäng (perks). Poäng, med vilka du placerar på förmågor som gör spelet än mer underhållande. Far Cry serien är inte en djup sådan – du ställs inte inför särskilt svåra val i berättelsen, även om den tar dig på en liten tur i sig, särskilt så här i vad som i princip är uppföljaren till Far Cry 5.
Utan behållningen i spelserien och nu i denna New Dawn är att du ges möjligheter att på ett effektivt och oftast väldigt blodigt sätt ta dig an fort (outposts) vilket ger dig resurser – som hjälper dig i att köpa vapen, bygga upp din bas eller varför inte köpa en bil eller två.
Så istället för att gå igenom saker ni redan vet, så kan vi ska fokusera på skillnaderna. Det är främst basbygget i ”Prosperity” och ”Expeditions” som står ut mest i spelet. I ditt lilla fort kan du nämligen uppgradera inte bara det i sig, utan någon av de åtta faciliteter som finns. ”Workbench” (uppgraderar vapen), ”Infirmary” (ger dig bättre helande egenskaper), ”Garage” (Bättre fordon – duh!), ”Training Camp” (bättre kompanjoner), ”Explosive lab” (Bättre sprängmedel och ammo), ”Expeditions” (Nya uppdrag och svårighetsgrader), ”Healing Garden” (växter och örter) och ”Cartography” (japp, köp kartor – se var saker och ting finns ute i världen). Att samla ihop resurser – och framförallt den viktigaste av dessa; Etanol, tar tid, men gör att du kan uppgradera ovan faciliteter. Så hela tiden ges du en morot i att ta dig vidare i ditt äventyrande.
Sedan har vi dessa ”Expeditions” vilket är specialbanor där du tas långt ifrån Hope County. Här ska du plocka upp ett specialpaket bakom fiendelinjen, och ta det till en ”extraction point” – allt medan du är under mängder av eldstrid från fiender som försöker stoppa dig. Dessa är dessutom extra bra för co-op (vilket för övrigt hela spelet är), då de skapar möjligheter att tänka ut lite strategier i hur man kommer åt det eftertraktade paketet.
Bara dessa två tillägg, gör spelet njutbart i sig – men märkligt nog så är det speltiden som jag uppskattar mest. I runda slängar 20 timmar kan man ta på sig för att klara av mestadels av kartan och hela storyn. Och ärligt talat så tycker jag att upplevelsen kändes tajt, kartan känns genomtänkt och även om berättelsen kanske inte drar in dig helt – så gör spelets variation det. Smyg och ta ut vakter, skjut allt du ser, låt dina kompanjoner ta ut fiender (vilket gör att även de ökar i nivå – dock högst nivå tre), är bara tre saker av denna veritabla köttsoppa (på ett positivt sätt) till spel. Det känns fylligt, och har de beståndsdelar som du förväntar dig av ett Far Cry spel, eller för den delen ett spel av open-world genren; även om det sker på bekostnad av innovation.
Som redan nämnt så har du kompanjoner; åtta stycken för att vara exakt, vilket kan hittas runtom på kartan. Och ska vi även gå tillbaka till ”outposterna”, så kan du även skrota de efter du tagit över de, för att få etanol. Dock innebär det att fienderna flyttar in igen, och är denna gång en svårighetsgrad högre (finns dock enbart tre nivåer). Man kan milt sagt säga att spelberoendet ges bränsle konstant…
Men är spelet perfekt? Nej för bövelen!
Även om speltiden är mindre än föregångaren, så är det tydligt att fler timmar i spelet efter att du avslutat det hela nästan känns onödigt. Far Cry New Dawn må vara underhållande, men det är en tydlig konsumtionsvara. Det i sig är så klart inget av ondo egentligen, men när du väl har ätit dig mätt på den köttsoppa som är Far Cry New Dawn, så är du mätt och går gärna vidare utan att titta bakåt. Så är det bara….
Att det även dras med ett par tråkiga (såväl som roliga, tro det eller ej) buggar, gör det hela inte bättre. Om det så är dialog som inte kan höras, eller AI kompanjoner som ENVISAS med att stå i vägen för dig, så finns det problem här. Tack och lov händer det sällan. Sedan att det sannolikt även patchas upp en del innan release gör att jag kan vara mer positiv.
Det ser asfult ut! INTE!
På PC, så ser spelet rejält vackert ut i sitt högupplösta och färgrika utförande, för att inte nämna att det faktiskt är flyter på riktigt bra. Medan det på den ljudmässiga sidan faller aningen mer platt. Till att börja med lyssnar dessa onda ”Highwaymen” enbart på hip-hop, vilket känns på gränsen till stereotypmässigt, särskilt när det nästan hela tiden är ganska kackig sådan. Men tack och lov så har du spelets egna sköna musik, eller alla neutrala bilar som spelar mer klassisk soul musik.
Till syvende och sist…
Detta är en avstickare, som är till för att täppa behovet av Far Cry innan en ny del i serien kommer – och på den punkten fyller det sitt behov riktigt bra. Att du dessutom kan komma över spelet för strax under 400 kronor, gör det hela till en ännu saftigare affär. I helhet får du en vacker resa med automatvapen, i en väldigt bjärt värld, där elakingar av märkliga skäl är helt begeistrade av blått och lila – av alla färgkombinationer. Men vadå -–det är roligt, indragandes och du är ju faktiskt en härlig enmansarmé. Whats not to like!
Denna recension baseras på PC versionen.
Far Cry New Dawn. Lägsta pris 348 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-02-14.
Recensionsex tillhandahållet av Ubisoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.