Vi är alla drömmare på ett eller annat sätt. Om det så är att vi fantiserar om att vinna en miljon, rädda valar utanför den grönländska kusten eller rentav att flyga till ett varmare land över vintern. Men hur är det med de omöjliga drömmarna, de som vi vet aldrig kan slå in? Flyga över ett myller av gröna elefanter, vara en prinsessa på väg att rädda en prins från ett elakt troll, eller varför inte bara ha vingar och flyga från kust till kust? Dags att leva ut fantasierna i Dreams!
Sonys nya spel är med rätta en flykt från den vardagliga tristessen, där du får ta del av andra människors galna spel, visuella upptåg eller känslouttryck. Det kan vara allt från urusla smygarspel där du gömmer dig undan en medeltida stads grymma väktare, till fantasifulla visuella tavlor som försöker framkalla ångest, skräck eller rentav ett skratt. Ja, Dreams förser dig även med en egenskapad kampanj, som visar upp vad som kan göras i ”spelet”, även om den sätter ribban – om än lite väl högt för alla glada amatörer.
Du får en liten ’imp’ – en liten söt och lurvig boll, som agerar pekdon, och sedan förs du in i Media Molecules nya fantasigenerator Dreams. Här ges du verktyg som krävs för att skapa små spel, scenarios, scener eller rentav sandlådor, för alla de som har en riklig fantasi. Du kan först skapa scener i spelets spelmakarläge med hjälp av mängder med resurser; med allt från förgjorda delar som gräsområden, vattenfall, träskmarker, till små växter, karaktärer, fordon, vapen och…ja egentligen det mesta du kan komma att behöva för att skapa dina egna verk.
Dock kräver spelet i allra högsta grad engagemang från spelarens sida, och framförallt tid att sitta och inte bara lära sig alla sätt att skapa ”victory conditions” i sina spel, men i synnerhet behöver man lära sig var allt befinner sig. Vilka effekter läggs var, hur får man in ljud, hur animerar man karaktärer i bakgrunden och mycket mycket mer. Och för det mesta är det otroligt simplifierat sett till menyer och tillvägagångssätt – nåväl så gott man kan göra bakom tumspakarna av en handkontroll…
Då Dreams befann sig i Early Access under en lång tid, så finns det, utöver ett gäng banor från utvecklarna själva, även användarskapta verk att testa – om det så är förstapersonsspel, shoot-em-ups, tredjepersons äventyr eller racing, ja lite av varje helt enkelt. Och ja, det finns givetvis oerhört mycket skräp här, men ändå några guldkorn; för att inte tala om några uppenbart stulna koncept här och var. Men ingen kommer å andra sidan tjäna så mycket som en krona på dessa ”ripoff” spel, så det spelar inte så stor roll. Eller ja, Sony kan komma att tjäna på det, skulle det vara att folk köper Dreams just på grund av dessa plankade spel. Oavsett… förvänta er inga superproduktioner här.
Nåväl – med Media Molecules eget äventyr Art´s Dream, så visar man åtminstone upp vad tillräckligt med tid kan åstadkomma. I detta fall en initialt sombert eskapad som handlar om en bas-spelare som försöker hitta tillbaka till spelglädjen. Ett fint litet äventyr, som inte bara varierar speluppläggen (från gulliga skjutarmoment, till pusselspel med en robot), utan som även ger en lika mycket musikalisk som psykedelisk upplevelse – om än kort. En kul detalj är att i t.ex. de mer officiella speldelarna så kan du hitta bollar som innehåller resurser med vilka du kan skapa egna spel. Det kan vara allt från ljudeffekter, texturer, klara polygoner, karaktärsmodeller m.m, så smart nog så uppmuntrar Dreams dig att testa de spel som redan skapats, i jakt på nya resurser att leka med i spelskapardelen.
Något som verkligen ska bli intressant att följa under den kommande våren, är vad för kommande egengjorda berättelser och äventyr som kan komma att skapas. I nuläget är egentligen merparten av ”spel” extremt korta, och skapar i sig ingen spelglädje. De flesta agerar vittnesmål om vad du kan göra om du lägger manken till – och även då är det oerhört förenklade spel det handlar om många gånger.
Nej, Dreams största styrka är helheten du får. Möjligheten att själv åtminstone försöka bygga egna världar, testa andras, och även få tillgång till Media Molecules fina små spel – ja allt detta gör att det alltid finns något att upptäcka i spelet.
Utseendemässigt känns det fluffigt och sött på det stora hela, även om samma söta grafik utan problem kan inverteras och skapa mer nattsvarta och ödesmättade scenarios. Ja, bara för att spelet verkar ha någon form av voxelbaserad uppbyggnad, som gör att allt känns lite fluffigt, betyder inte att du inte kan göra saker skrämmande om du skulle vilja.
Det som däremot kan komma att skrämma bort vissa potentiella spelare är styrningen. Visst kan man svälja att spel skapade av användare är oprecisa och halvdana – men när till och med utvecklarna själva får tredjepersonsspel att vara svåra att urskilja var saker och ting är i 3D världen, ja då får man sin första varningssignal. För att inte tala om verktygen i spelskapardelen – som trots sin ansträngning i att få det så intuitivt som möjligt, ändå blir oerhört plottrigt och inexakt, så till den grad att man lätt kan bli frustrerad.
Frustrationen fortsätter när man inser att Dreams är begränsat i sitt gränssnitt, och att dess rentav slöa byggande kommer med all säkerhet få spelare att sluta – inte för att det inte går att bygga coola saker, utan mer för att det tar all världens tid. Nåja, på ett sätt kan det komma att skilja agnarna från vetet, men jag hoppas att Media Molecule fortsätter strömlinjeforma spelskapandet i det långa loppet. Men mycket hänger på att spelet inte bara dör ut, för då vet jag inte riktigt om de ens ska hålla sig kvar vid Dreams.
Jag hoppas givetvis bli motbevisad, för i nuläget kan man som bäst få enskilda banor med små söta berättelser, förenklade multiplayerbanor, enbart visuella designgrejer och rakt av enkla icke-interaktiva scener. Att testa. Vilket är varför jag tror att spelskapardelen måste vara vara mindre plottrig och inexakt i sig – då det är där spelets metaforiska kött ligger. Efter många nivåer och tester själv på den kreativa sidan, så fann jag mig själv förstå vad som faktiskt kan göras i Dreams; men att jag bara inte har energin eller tiden att utforska allt. Särskilt när bara gyrosensorn i PS kontrollen (detta går att stänga av dock) måste kombineras med mängder av knappar för att göra även den enklaste av effekter eller miljöer. En gyrosensor som i sig gör det hela rörigt i sig själv. (Det har stöd för Move-kontroller, vilket kan definitivt vara värt att investera i – även om jag inte kan vittna om hur bra de fungerar med spelet).
Något som för mig personligen – en drömmare och spelfantast av rang, verkligen vill se är att mus- och tangentbordsstöd istället. Kanske är det som att svära i kyrkan, men detta spel skulle må bra av ett släpp på PC, alternativt få bättre stöd för dessa tillbehör på PS4:an. Främst för att göra spelskapandet acceptabelt snabbt att göra. Visst, det funkar att sitta med handkontroll, men nog tusan blir det lite väl segt.
Dags att ge mina sista tankar…
Dreams har potential i långa loppet, men det hänger mycket på att spelarna håller sig kvar, och att de spelarskapta spelen blir bättre. Idag är det mycket slask, och till skillnad från t.ex. Super Mario Maker 2, där enkelheten och det goda plattformandet finns med från start, så är det oerhört mycket skakiga 3D plattformanden, halvdan spelmekanik och rörig spelskapardel i Dreams. Vad Dreams däremot har till fördel mot Nintendos spelskaparspel, så kan spelen i framtiden ha långt mycket mer variation, då du verkligen kan göra mängder med olika typer av spel. Så oavsett om jag verkat allt för negativ här i slutet av texten, så går det inte att förneka den otroliga potential som Dreams levererar. Om Dreams fortfarande lever om ett halvår till år, så kan jag tänka mig att mängder med otroligt välgjorda hemmasnickrade spel kan ha letat sig ut, så antingen hoppar du på tåget nu och bygger, eller så avvaktar du och testar spelen som (förhoppningsvis) dyker upp längre fram.
Dreams. Lägsta pris 379 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-02-20.
Recensionsex tillhandahållet av Sony Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.