Drygt 20 år efter originalen kommer nu den remastrade uppföljaren till världsensationen Chrono Trigger i form av Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition. Förutom den kända klassikern får vi för första gången ta del av textäventyret Radical Dreamers här i väst. Dags att resa till det förflutna för att se om klassikern håller 2022.
I Chrono Cross får vi följa Serge, en ung pojke som lever i fiskebyn Arni Village. En dag dras Serge in i en alternativ dimension där en version av honom har dött och drunknat för tio år sedan. Omedvetenhet från båda hållen leder till en del förvirring. Serge förstår inte att han har rest till en annan dimension och de andra förstår inte hur han kan vara vid liv. Han stöter på en ung flicka vid namn Kid och de ger sig ut på ett uppdrag till Viper Manor för att stjäla den frusna flamman. Vi får reda på att för tio år sedan splittrades världen i två halvor, en där Serge är vid liv och en där han är död. Mer än så avslöjar jag inte om berättelsen om Serge, Kid och cirka 40 andra rekryterbara karaktärer på en resa mellan världar.
Tyvärr känner jag inte lika mycket för karaktärerna i det här spelet i jämförelse med de i Chrono Trigger. Dynamiken mellan Chrono, Frog och resten av gänget är nästintill oförglömlig. En del av anledningen tror jag är just att du rekryterar så många att banden mellan kärngänget inte riktigt går att replikera. Det är inte så att berättelsen är helt urusel, men i jämförelse med föregångaren känner jag mig inte lika investerad.
Något annat som även det är mindre bra är otydligheten i spelet. Spelet tar sig an ett mycket annorlunda stridssystem (mer om det senare) och gör verkligen minimalt för att förklara hur det fungerar. Det är helt enkelt bara att hoppa in i spelet och hoppas att man lär sig. De som är nya i genren kommer med stor sannolikhet bli förvirrade i början. Detta gäller även i att veta vart man ska för att ta sig vidare. Flera gånger virrade jag runt i oklarhet utan att veta vad mitt uppdrag är eller vart jag ska. Spelet är väldigt otydligt i att berätta sådant för dig och det finns ingen quest log som du kan kolla upp. I vissa fall behöver du även rekrytera karaktärer som du inte får genom att följa huvudberättelsen, vilket leder till ännu mer förvirring. Dessutom finns det inget sätt att kolla upp kontroller och dylikt än en skärm i början av spelet, så om du inte tar en screenshot av den eller lägger allt på minnet är blir det svårt.
Det är tydligt att Square Enix inte gjort jättemycket för att modernisera spelet och göra det lättillgängligt för nya spelare. Dock finns det ett fåtal quality of life-uppdateringar du kan få nytta av. Till exempel kan du öka och sakta ned hastigheten, stänga av random encounters och göra dig själv odödlig. Dessa är egentligen smågrejer som inte gör så mycket i det stora hela och den enda jag känner hjälpte mig var att stänga av random encounters, vilket är skönt då spelet inte har ett traditionellt leveling-system. Du går nämligen bara upp i level genom att döda bossar. Att lägga ned tid på att döda vanliga småfiender är onödigt om du inte ska samla på dig något visst material fienderna droppar för att till exempel skapa vapen eller utrustning.
I grund och botten är stridssystemet turordningsbaserat, men i stället för att du attackerar en gång per runda kan du attackera så många gånger du har stamina för. Du kan attackera med tre typer av attacker som gör olika skada, men har olika stor chans att träffa samt element som fungerar som magiska förmågor för att göra stor skada mot dina fiender. Det finns ett risk/belönings-system i att du kan använda de starka attackerna, men har då mindre chans att träffa och så vidare. Jag tycker om stridssystemet även om det som sagt inte är uppenbart med en gång hur det fungerar, dock finns det en aspekt som drar ner upplevelsen ganska rejält, och det är att spelets framerate går ner något fruktansvärt i strider. Animationer har så mycket lagg att jag nästan blir illamående av av det, särskilt om jag kör uppspeedat. Detta är inte acceptabelt för en remaster av ett så pass gammalt spel och något jag hoppas att de fixar i en patch snarast.
När jag väl är inne och pratar lite om grafiken kan jag nämna att jag tycker att de nya karaktärsporträtten ser bra ut, men tyvärr skär det sig en hel del med bakgrunderna som är helt oförändrade. Dock kan man ändra till den gamla grafiken om man stör sig på den nya, vilket jag uppskattar. Dessvärre kan man inte göra detsamma med den nya musiken. Själv tycker jag det remasterade soundtracket fungerar rätt bra, men jag tycker det är tråkigt att de inte ger alternativet till den som vill ha originalet.
För att avsluta med något lite mer positivt, nämligen mina intryck av textäventyret Radical Dreamers som ingår i denna utgåva. Detta spel släpptes först som en uppföljare till Chrono Trigger Satellaview, ett tillägg för Super Famicom i Japan. Nu kommer det till första gången hit och jag har kunnat spela igenom det. Även i detta spel följer vi en Serge och en Kid som är på jakt efter den frusna flamman, dock är inte dessa samma personer som de vi får se i Chrono Cross, utan några andra. Det är ett relativt enkelt spel rent spelmekaniskt. Du rör dig runt mellan rum genom att välja alternativ i texten och ibland deltar du i strid och då måste du välja det alternativ som låter smartast så att du inte dör. Jag känner personligen mycket mer för dessa versioner av Serge och Kid än vad jag gör för dem i Chrono Cross, detta är förmodligen på grund av att det inte finns många andra i vägen som tar fokus från deras karaktärsutveckling. Allt som allt är detta textäventyr ett intressant och trevligt sätt att bygga vidare på loren från Chrono Trigger.
Denna recension baseras på PS4-versionen.
Spelet finns även till PC, Xbox One och Switch.
Chrono Cross: The Radical Dreamers Edition. Lägsta pris ca 207 kronor enligt Steam 2022-04-05.
Recensionsex tillhandahållet av Square Enix.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.